Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2010

Τα βιβλία των Μαθηματικών.

-Επειδή μ’ αρέσουν τα μαθηματικά…
-Επειδή πιστεύω ότι τα μαθηματικά δεν είναι δύσκολο μάθημα…
-Επειδή μελέτησα και δίδαξα και τα έξι βιβλία των έξι τάξεων του δημοτικού…
-Επειδή βλέπω τα μαθηματικά, όχι σαν αφηρημένους αριθμούς…
-Και επειδή πήγα και λίγα χρόνια στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου…
Θα γράψω δυο λόγια για τα νέα βιβλία των Μαθηματικών, τα Μαθηματικά της φύσης και της ζωής, όπως τα ονόμασαν. Τα βιβλία αυτά στηρίζονται στις εξής αρχές:
1) Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΠΟΥ
Στα περισσότερα προβλήματα ψάχνουμε πρώτα πόσο περίπου είναι το αποτέλεσμα. Αυτό συμβαίνει και στη ζωή. Ακούμε, πόσα «έφαγε» αυτό το δημόσιο πρόσωπο; Περίπου τόσα εκατομμύρια. Και όταν ακούμε περίπου, να είστε σίγουροι ότι δε θα τιμωρηθεί ποτέ. Ενώ αν λέγαμε ότι «έφαγε» ακριβώς τόσα, θα ξέραμε ότι υπάρχουν αποδείξεις και η τιμωρία του θα ήταν βέβαιη. Άρα η πρώτη αυτή αρχή είναι μέσα στη ζωή.
2) Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΝΑΚΑΤΕΜΑΤΟΣ
Σε κάθε κεφάλαιο, υπάρχει ένα γενικό ανακάτεμα. Λίγο πρόσθεση, λίγο αφαίρεση, λίγο πολλαπλασιασμό, άντε και λίγο γεωμετρία και μερικά μοτίβα και τελειώνει το κεφάλαιο. Και μέχρι το παιδί να καταλάβει το ένα αντικείμενο, «πηδάμε» στο άλλο. Όλα ανακατεμένα και μπερδεμένα, όπως είναι και η ζωή μας σήμερα.
3) Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ
Επειδή στη ζωή καταναλώνουμε πολλά πράγματα και πολλές φορές έχουμε υπερκατανάλωση, αυτό μπήκε και στα βιβλία των Μαθηματικών. Γι’ αυτό υπάρχουν προβλήματα, όπως αυτό που το παιδί πήγε στο λούνα παρκ και ήπιε πέντε αναψυκτικά, ή αυτό που στο κατάστημα «η φτήνια», το ένα μπαλόνι κοστίζει 3 ευρώ.
4) Η ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
Αφού σήμερα αντιμετωπίζουμε πολλά μεγάλα προβλήματα, είπαν αυτό να το βάλουν και στα βιβλία των Μαθηματικών. Έτσι υπάρχουν πολλά προβλήματα με πέντε και ακόμα δέκα σειρές. Μέχρι το παιδί να φτάσει στο τέλος, ξεχνάει τι είχε διαβάσει στην αρχή.
5) Η ΑΡΧΗ ΤΩΝ ΒΟΗΘΗΜΑΤΩΝ
Όπως στη ζωή για να πάρει κάποιος μια θέση πρέπει να έχει κάποια βοήθεια, «μέσο», έτσι και στα Μαθηματικά πρέπει να έχει τα κατάλληλα βοηθήματα. Γονείς και δάσκαλοι τρέχουν στα βιβλιοπωλεία για να τα προμηθευτούν.
Δίκαια λοιπόν τα νέα βιβλία των Μαθηματικών ονομάστηκαν τα Μαθηματικά της ζωής.
Επειδή όμως εμείς θέλουμε να κάνουμε τη ζωή πιο ευχάριστη, πιο απλή, πιο όμορφη, χωρίς ανακατέματα, χωρίς υπερκατανάλωση, χωρίς «βοηθήματα», λύνοντας τα προβλήματα ακριβώς και όχι στο περίπου, γι’ αυτό το λιγότερο που θα ζητούσαμε είναι την απόσυρση των βιβλίων αυτών.
Τα βιβλία των Μαθηματικών πρέπει να γίνουν πιο απλά. Το κάθε μάθημα να περιέχει μια μόνο σελίδα με τη θεωρία, δοσμένη με απλό τρόπο και να ακολουθεί μια σελίδα με ασκήσεις εμπέδωσης. Ένα ακόμα βιβλίο που θα έχει μόνο ο δάσκαλος, με ασκήσεις ανά μάθημα. Από εκεί θα μπορεί να διαλέξει ο δάσκαλος, αν του φτάνει ο χρόνος, μερικές ασκήσεις που θα γίνονται σε τετράδιο και δυο ασκήσεις που θα μπαίνουν για το σπίτι. Αν και μερικοί είναι αντίθετοι με εργασίες στο σπίτι, εγώ πιστεύω, ότι δυο απλές ασκήσεις που μπορούν να λυθούν μέσα σε 5-10 λεπτά, βοηθούν στην περαιτέρω εξάσκηση. Θα πρέπει να υπάρχουν ακόμα τα κατάλληλα εποπτικά μέσα, κυκλοφορούν πολλά στο εμπόριο, αρκεί να δοθούν χρήματα στα σχολεία για να μπορούν να τα προμηθευτούν ή να τα στείλει το ίδιο το Υπουργείο.
Τα Μαθηματικά είναι απλά, αρκεί να τα κάνουμε εμείς απλά και να διδάξουμε αυτά που έχουν σημασία και όχι τα «περίπου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου