Σάββατο, 29 Νοεμβρίου 2014

Το Σχολείου μας στην Ευρωπαϊκή Συνάντηση Οπτικοακουστικής Δημιουργίας

 Φωτογραφία από τα γυρίσματα της ταινίας του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού με τίτλο "Καλώς κάμιτι"

Για τέταρτη συνεχή χρονιά το σχολείο μας συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας. Φέτος στείλαμε την ταινία με τίτλο «Καλώς κάμιτι».
Σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα, που μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα:
http://camerazizanio.net/greek/2014-2/2765-2/
η ταινία μας θα προβληθεί την Κυριακή 30/11/2014 λίγο μετά τις 6 το απόγευμα.

Περίληψη της ταινίας:
Ταβέρνα στο Βελβεντό .Έτος 2064 μ.Χ.
Οι σημερινοί μαθητές είναι πια 60 χρονών και ο δάσκαλος 90. Ανάμεσα στο ποτό και το φαγητό, θυμούνται τα σχολικά τους χρόνια και την εργασία που έκαναν για τη διατροφή. Με ένα υπερσύγχρονο κινητό τηλέφωνο, που μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα, προβάλλουν τις φωτογραφίες που έβγαλαν όταν ήταν παιδιά και τις σχολιάζουν. Και το συμπέρασμα: να κρατάμε τις παραδόσεις μας και για να φτάσουμε στην ηλικία του δασκάλου πρέπει να τρεφόμαστε υγιεινά.

Η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας πιο γνωστή
ως Camera Zizanio χρόνο με το χρόνο αποδεικνύει ότι είναι η κορυφαία εκδήλωση
στο είδος της όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στον κόσμο.
Στη 14η διοργάνωσή της, που θα πραγματοποιηθεί από τις 29 Νοεμβρίου ως τις 6
Δεκεμβρίου 2014, καταχτά νέες κορυφές, σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ
συμμετοχών. Αυτό είναι περισσότερο εμφανές στο Ελληνικό τμήμα.
 Φέτος υποβλήθηκαν 221 ταινίες, που αποτελούν ατομικές ή ομαδικές
εργασίες. Να σημειωθεί ότι πέρυσι οι συμμετοχές είχαν φτάσει τις 185 και το
2012 τις 75!
 Τα σχολεία που συμμετέχουν ανέρχονται σε 184 (πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) από όλη την επικράτεια.
 Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της φετινής διοργάνωσης είναι επίσης και η
βελτιωμένη ποιότητα των ταινιών αλλά και η προσέγγιση των πιο καυτών
προβλημάτων της νεολαίας όπως η κρίση, η βία στα σχολεία, η

μετανάστευση. 

Τρίτη, 25 Νοεμβρίου 2014

Προσπάθεια για δημιουργία σχολικής βιβλιοθήκης

Το Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού είναι το μεγαλύτερο της περιοχής, με 200 περίπου παιδιά. Δυστυχώς δεν υπάρχει στο σχολείο μας αίθουσα βιβλιοθήκης. Αν και έχουμε αρκετά βιβλία, και παλιά σημαντικά και καινούρια , δε διαθέτουμε ειδικό χώρο όπου μπορούμε να τα συγκεντρώσουμε όλα και να τα ταξινομήσουμε. Έναν χώρο, που να γίνει χώρος μελέτης βιβλίων.
Γι’ αυτό και φέτος από την αρχή της  χρονιάς κάνουμε μια προσπάθεια για τη δημιουργία σχολικής βιβλιοθήκης. Μια ομάδα δασκάλων δούλεψε γι’ αυτό το σκοπό και έκανε μια ολοκληρωμένη πρόταση, την οποία στείλαμε στο δήμο για έγκριση. Μελέτησε την αίθουσα που θα διαμορφώσουμε σε βιβλιοθήκη, έκανε το σχέδιο που προτείνουμε, καθώς και έναν προϋπολογισμό του έργου, που ανέρχεται στα 8.900 ευρώ.
Στον προϋπολογισμό δεν συμπεριλαμβάνονται:
-Το κόστος των βιβλίων. Τα βιβλία θα είναι προσφορές των μαθητών με τη συνεργασία του Συλλόγου Γονέων και εκδοτικών οίκων.
-Η καταγραφή και ταξινόμηση των βιβλίων, που θα γίνει από τους δασκάλους και τους
μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού, στα πλαίσια εργασίας που γίνεται φέτος στο σχολείο μας και του μαθήματος της Φιλαναγνωσίας.

Ελπίζουμε το δίκαιο αίτημά μας να γίνει δεκτό και γρήγορα να προχωρήσουμε στη δημιουργία του δικού μας  χώρου μελέτης.
------------------------------------------------------------------------
Τα σχέδια και ο προϋπολογισμός της βιβλιοθήκης που στείλαμε στο δήμο για έγκριση: 





Δευτέρα, 24 Νοεμβρίου 2014

Πρόγραμμα e-twinning


Το δημοτικό σχολείο Βελβεντού συμμετέχει στο πρόγραμμα e-twinning.
Τα παιδιά, με υλικά που τα παρέχει η φύση, δημιουργούν τέχνη φτιάχνοντας το όνομα του προγράμματος που συμμετέχουν και το όνομα του έργου τους.

The elementary school Velvento participates in e-twinning.
Children with materials that nature providescreate art by making the name of the program involved and the name of theproject.

Die Grundschule Velvento beteiligt sich an Internet-Partnerschaften.
Kinder mit Materialien, die die Natur bietetKunst schaffen, indem sie den Namen des Programms beteiligt und den Namen des Projekts.

Παρασκευή, 21 Νοεμβρίου 2014

Εργασία:"Μια φορά κι έναν καιρό, στο παλιό Αναγνωστικό"

Ο τίτλος της φετινής εργασίας μας είναι 
"Μια φορά κι έναν καιρό,στο παλιό Αναγνωστικό".

Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος αυτού είναι να γνωρίσουν οι μαθητές μας τους μεγάλους Έλληνες συγγραφείς και ποιητές, καθώς και να ανακαλύψουν την αξία της ελληνικής γλώσσας. Και αυτά όχι μέσα από το μάθημα της Γλώσσας,αλλά μέσα από την φιλαναγνωσία, τη μουσική, τη ζωγραφική,το θέατρο, τον Καραγκιόζη, τις περιβαλλοντικές δράσεις, τη συγκέντρωση παλιού σχολικού υλικού, τη δημιουργία βιβλιοθήκης.


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ- ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ:
(ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ- ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΑΜΕ )
-Ανάγνωση κειμένων κι απαγγελίες ποιημάτων από τα παλιά αναγνωστικά.
-Γνωριμία με μεγάλους  Έλληνες συγγραφείς και ποιητές.
-Σύνδεση με περιβαλλοντικές  δράσεις.
-Σύνδεση με διάφορες μορφές τέχνης Θέατρο, Θέατρο Σκιών, Μουσική, Ζωγραφική, Εικαστικά)
-Δημιουργία έκθεσης με σχολικά αντικείμενα και υλικό από τα παλιά.
-Δημιουργία κι οργάνωση σχολικής βιβλιοθήκης στο σχολείο μας.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΠΟΥ ΘΕΣΑΜΕ:
-Καλλιέργεια Φιλαναγνωσίας.
-Επαφή με το ύφος και τον τρόπο σκέψης μεγάλων συγγραφέων και ποιητών.
-Γνωριμία με την αξία και τη σπουδαιότητα της ελληνικής γλώσσας.
-Καλλιέργεια κριτικής σκέψης.
-Καλλιέργεια περιβαλλοντικής ευαισθησίας και συνείδησης.
-Θετική στάση απέναντι στα καλλιτεχνικά μαθήματα.
-Συνεργασία και ομαδικότητα.
-Υιοθέτηση θετικών στάσεων μέσα από τις αξίες που θα ανακαλύψουν στα έργα.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ-ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ
-Ομαδοσυνεργατική  μέθοδος.
Οι μαθητές θα δουλέψουν ομαδικά και μέσα από τους ρόλους που θα αναλάβουν θα αναζητήσουν πληροφορίες, θα τις  διερευνήσουν, θα τις αξιολογήσουν και θα ανακαλύψουν τη γνώση.

ΦΟΡΕΙΣ  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ:
-Βιβλιοθήκη, Βιβλιοπωλεία, ΚΠΕ, ΚΑΠΗ, ΔΙΑΔΥΜΑ, Λύκειο Βελβεντού, Γυμνάσιο Βελβεντού, Σύλλογος Γονέων.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
-Γλώσσα
-Φιλαναγνωσία
-Μελέτη
-Ιστορία
-Θρησκευτικά
-Θεατρική Αγωγή
-Μουσική
-Εικαστικά

Δευτέρα, 17 Νοεμβρίου 2014

Η γιορτή του Πολυτεχνείου στο σχολείο μας

Με το χρονικό του Πολυτεχνείου, αλλά και με τραγούδια, ποιήματα και προβολή βίντεο τιμήσαμε και φέτος στο σχολείο μας τους αγωνιστές του Πολυτεχνείου.
 Τα παιδιά σχεδιάζουν το σκηνικό για τη γιορτή του Πολυτεχνείου.

Κυριακή, 16 Νοεμβρίου 2014

Επίσκεψη μελών του ΚΑΠΗ στο σχολείο μας


Την επίσκεψη μελών του ΚΑΠΗ Βελβεντού είχαμε στο σχολείο μας. Ο κύριος Τάσος και ο κύριος Αντώνης μας μίλησαν για το σχολείο που πήγαιναν όταν ήταν παιδιά και για τις συνθήκες που υπήρχαν στη σχολική τους ζωή.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκαν:
-Στο σχολείο που πήγαιναν-στο κτήριο  που είμαστε κι εμείς σήμερα, αλλά και στο παλιό κτήριο το οποίο αργότερα γκρεμίστηκε και χτίστηκε εκεί το Πνευματικό μας Κέντρο.
-Τα μαθήματα που έκαναν-Ωδική, Φυσική Ιστορία, Γυμναστική, Ιχνογραφία, Καλλιγραφία.
-Τις μέρες και ώρες λειτουργίας του σχολείου-Πρωί και δυο ώρες το απόγευμα, εκτός Τετάρτης και Σαββάτου και την Κυριακή εκκλησιασμός.
-Τα διαλείμματα και τα παιχνίδια που έπαιζαν αγόρια και κορίτσια κατά τη διάρκειά του.
-Τα λιγοστά τους σχολικά αντικείμενα-σχολική ποδιά, πλάκα, κονδύλι, τσάντα από ύφασμα, ένα μόνο τετράδιο, βιβλία που τα φύλαγαν για τα παιδιά της επόμενης τάξης.
-Τις συνθήκες λειτουργίας του σχολείου-σκαμνάκια αντί για θρανία, ξυλόσομπα για θέρμανση και καθημερινά έφερναν όλα τα παιδιά από ένα ξύλο.
-Τις τιμωρίες-ξύλο με βέργα που μάλιστα έφερναν τα ίδια τα παιδιά.
-Τον αριθμό των παιδιών που ήταν σε κάθε τμήμα-70 παιδιά.
-Τους δασκάλους-αυστηροί και πάντα ντυμένοι με κουστούμι και γραβάτα οι άντρες και ταγιέρ οι γυναίκες.
-Τις σχολικές γιορτές.
-Τις γυμναστικές επιδείξεις στο τέλος της χρονιάς.
-Τη διακοπή της σχολικής φοίτησης για πολλά παιδιά, γιατί οι γονείς τα έπαιρναν μαζί τους στις δουλειές τους.
Ο κύριος Τάσος και ο κύριος Αντώνης αναφέρθηκαν ακόμα σε πολλές προσωπικές τους εμπειρίες από τη σχολική τους ζωή, τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν, γεγονότα μιας άλλης εποχής που έκαναν μεγάλη εντύπωση στους μαθητές μας, οι οποίοι και έκαναν πάρα πολλές ερωτήσεις.
Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Τάσο και τον κύριο Αντώνη που ήταν μαζί μας και μας μετέφεραν όλα αυτά τα σημαντικά πράγματα από τη δική τους παιδική ηλικία.

Η επίσκεψη εντάσσεται στα πλαίσια της εργασίας που γίνεται φέτος στο σχολείο μας με τίτλο: «Μια φορά κι έναν καιρό, στο παλιό Αναγνωστικό». Για τους στόχους και τις δραστηριότητες της εργασίας αυτής, θα έχουμε άλλη ανάρτηση τις επόμενες μέρες.   

Παρασκευή, 14 Νοεμβρίου 2014

Οι μαθητές μας στο πρόγραμμα "ΕΦΗΜΕΡΙΣ"-ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Το πρόγραμμα "ΕΦΗΜΕΡΙΣ"-ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ παρακολούθησαν οι μαθητές του σχολείο μας στη Σιάτιστα. 
Είναι ένα πρόγραμμα του Κ.Π.Ε Βελβεντού-Σιάτιστας, που στηρίζεται στις αρχές της διαθεματικότητας και της συνεργατικής μάθησης και υλοποιείται στους χώρους του ΚΠΕ, αλλά και στις εκκλησίες,τα μουσεία,τα αρχοντικά,τις πλατείες και τα σοκάκια της πόλης της Σιάτιστας. Κατά την υλοποίηση του προγράμματος τα παιδιά ταξίδεψαν στον τόπο και στο χρόνο,έμαθαν,ανακάλυψαν,μελέτησαν,συνεργάστηκαν,σχεδίασαν,κατασκεύασαν και κατέγραψαν τις προτάσεις τους.
Ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ, που για μια ακόμα φορά,μας φιλοξένησαν και μας μετέδωσαν τις γνώσεις τους.


Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014

«Κύριε ελέησον!»

mpousio                   Της Βιολέττας Μπούσιου
Μπορεί η νοερή προσευχή να αποτελεί μεγάλο μέρος της καθημερινότητας του ορθόδοξου χριστιανού αλλά στην προκειμένη περίπτωση το « Κύριε ελέησον!» δεν είναι παρά μια απάντηση στη δήλωση- σκέψη  του Υπουργού Παιδείας κ. Λοβέρδου, να καλυφθούν τα κενά στα σχολεία με εθελοντές εκπαιδευτικούς, με «αμοιβή» τη μοριοδότησή τους σε ένα μελλοντικό διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π.
Καθίσταται προφανές ότι η εθελοντική εργασία, μετά τη δήλωση του υπουργού Παιδείας, αλλάζει έννοια. Η διάθεση προσφοράς στο  κοινωνικό σύνολο γίνεται πλέον ιδιοτελής πράξη για τους έχοντες και κατέχοντες. Και αυτό γιατί οι οικονομικά ασθενείς, αν δεν αναζητήσουν μία καλύτερη τύχη στο εξωτερικό,  είναι αναγκασμένοι εκ των πραγμάτων  να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους οπουδήποτε, με την ελπίδα να εξασφαλίσουν -στο μέτρο του δυνατού- τα προς το ζειν.
Ως εκπαιδευτικός αλλά και ως απλός πολίτης αυτής της χώρας, προσπαθώ να αντιληφθώ, πως ένας Υπουργός Παιδείας-   κατά κύριο επάγγελμα  Αναπληρωτής Καθηγητής  του Συνταγματικού Δικαίου στο Πάντειο Πανεπιστήμιο   - νομιμοποιείται  να καταστρατηγεί με τις σκέψεις και τις δηλώσεις του την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας!
Είναι πρακτικά δυνατόν ένας επιστήμονας με το βεληνεκές του κ. Λοβέρδου,  να μην μπορεί να αντιληφθεί ότι στερεί εκ των πραγμάτων, με τις σκέψεις και τις δηλώσεις του, τις ίσες ευκαιρίες, μέσω  Α.Σ.Ε.Π., στους οικονομικά αδύνατους;  Νομιμοποιείται  ένας Υπουργός – υπηρέτης του λαού- να καθιστά το κράτος εκμεταλλευτή εργοδότη; Eπιτρέπεται «ο πρώτος τη τάξει» στο Υπουργείο Παιδείας, να χωρίζει τους εκπαιδευτικούς σε κατηγορίες; Eίναι δυνατόν να αγνοεί ένας νομικός ότι ακόμα και  κατά τον Α.Κ. «Η δικαιοπραξία με την οποία εκμεταλλεύεται κάποιος την ανάγκη του άλλου είναι άκυρη ως αντίθετη προς τα χρηστά ήθη;»
Και επειδή τα Υπουργεία, κατά τα φαινόμενα, δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν την καθημερινότητα του απλού Έλληνα πολίτη, θα  μιλήσω με παραδείγματα.
Πρόσφατα συνόδευσα τους μαθητές του σχολείου μου σε μία εκδήλωση του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας. Τα αστικά λεωφορεία, που ανέλαβαν την επιστροφή μας,  δεν αρκούσαν για να μεταφερθούν όλοι οι μαθητές  του σχολείου μας. Λίγο πριν κατεβώ παρακάλεσα τον οδηγό του λεωφορείου μας, να κάνει ένα επιπλέον δρομολόγιο, για να μεταφέρει και τους εναπομείναντες.
Ο οδηγός του αστικού, ευγενέστατος, μου είπε: -Δεν με γνωρίσατε κυρία, ήμουν μαθητής σας. Toυ είπα: « Όχι, έχω σχεδόν διακόσιους μαθητές το χρόνο,      εσείς αλλάζετε, χαίρομαι πάντως που είσαι καλά και δουλεύεις….»
Η απάντησή του ήταν η εξής: «Tι δουλεύω κυρία, είμαι αρχιτέκτονας και οδηγώ το Αστικό…»
Πέρσι συναντούσα στο γήπεδο έναν άλλον μαθητή μου άριστο, φιλόλογο με μεταπτυχιακό, που έτρεχε κάθε απόγευμα….Άνεργος κι αυτός… Άλλαξα γήπεδο… Δεν τολμώ πλέον να ρωτήσω τους παλιούς μου μαθητές τι κάνουν. Λίγο πολύ η απάντηση είναι ίδια…
Κοντολογίς…Ο εθελοντισμός κ. Υπουργέ, αν είναι να θεσμοθετηθεί στον χώρο της εκπαίδευσης, ας αρχίσει από σας που δεν πεινάτε… Ας φύγουν από την πολιτική οι ιδιοτελείς και οι φιλόδοξοι. Ας μείνουν μόνο οι  Άνθρωποι…
Εκείνοι που έχουν διάθεση να προσφέρουν στον τόπο… Όσοι αντέχουν να θυσιαστούν για την πατρίδα… Όσοι δεν βάζουν την προσωπική τους ματαιοδοξία πάνω από τη μεγιστοποίηση της ευημερίας του κοινωνικού συνόλου… Όσοι μπορούν ακόμα να ονειρεύονται ένα ευοίωνο μέλλον για τα παιδιά όλων των Ελλήνων!
 πηγή: kozanimedia

Σάββατο, 8 Νοεμβρίου 2014

Ενημέρωση από τον πρόεδρο των Εθελοντών Αιμοδοτών Κοζάνης


Ενημέρωση από τον πρόεδρο του Συλλόγου Εθελοντών Αιμοδοτών Κοζάνης "Γέφυρες Ζωής" πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας. Ο κύριος Θεόδωρος Τσαουσίδης μίλησε στα παιδιά για τη σημασία της αιμοδοσίας, με μια πολύ καλή παρουσίαση και βίντεο σχετικά με το θέμα. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε για:
-Το αίμα στον οργανισμό του ανθρώπου.
-Τα συστατικά του αίματος.
-Ποιοι μπορεί να χρειαστούν αίμα.
-Πού μπορεί κανείς να δώσει αίμα.
-Πώς γίνεται η αιμοδοσία.
-Η αιμοδοσία,μια ανώδυνη διαδικασία ζωής.
Στο τέλος ο κ.Τσαουσίδης μας μίλησε και για την ποδηλασία και τα μέτρα που πρέπει να παίρνει κανείς όταν κάνει ποδήλατο για να είναι ασφαλής. 
Να ευχαριστήσουμε πολύ τον πρόεδρο του Συλλόγου Εθελοντών Αιμοδοτών Κοζάνης "Γέφυρες Ζωής" για τα όσα χρήσιμα μας είπε.

Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2014

Το Γραμματοχωριό-Κατασκευή Α΄ Τάξη

Σπιτάκια με το κάθε γράμμα της αλφαβήτας.Οι σκεπές ανοίγουν και μέσα βάζουμε λέξεις που αρχίζουν από το κάθε γράμμα. Όταν ολοκληρωθούν τα 24 γράμματα, θα γίνει το Γραμματοχωριό, με την εκκλησία(γράμμα ε), το δημαρχείο(γράμμα δ), το σχολείο(γράμμα σ). 
(Από τις κατασκευές της κυρίας Κατερίνας -Α΄ Τάξη)

Κυριακή, 2 Νοεμβρίου 2014

Τα 10 βασικά λάθη που κάνουμε στην διατροφή των παιδιών μας


Περισσότερο ή λιγότερο σοβαρά, είναι τα βασικά και ποιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι γονείς και «σαμποτάρουν» άθελα τους την υγεία των παιδιών τους.

1. Υποχρεώνουμε το παιδί να αδειάσει το πιάτο του
 
Τα υγιή παιδιά τρώνε όταν πεινάνε και σταματάνε όταν χορταίνουν. Γι’ αυτό και είναι λάθος να τους υποδεικνύουμε πόσο θα φάνε. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε είναι να τους μάθουμε να λειτουργούν με βάση τη πείνα τους και τον κορεσμό τους. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι τα παιδιά όλων των ηλικιών τρώνε περισσότερο όταν τους σερβίρονται μεγάλες μερίδες. Τι να κάνετε: Μην ενθαρρύνετε το παιδί "να αδειάζει" το πιάτο του. Βάλτε στο παιδί σας μικρές προς μέτριες μερίδες (με εξαίρεση τα λαχανικά)
 

2. Χρησιμοποιούμε τα γλυκά ως επιβράβευση
 
Το να πείσουμε το παιδί μας να φάει όσπρια ή λαχανικά μπορεί να γίνει πολύ κουραστικό κι οι γονείς πολλές φορές ακολουθούν το δρόμο της «εξαγοράς». Δυστυχώς αυτή η τακτική μαθαίνει στα παιδιά μας ότι οι φακές ή το μπρόκολο αποτελούν υποχρέωση ενώ το γλυκό είναι βραβείο. Γι’ αυτό αποφύγετε να συνδέετε το γλυκό με τ’ άλλα φαγητά και μην το παρουσιάζετε σαν το θησαυρό στο τέλος του λαβυρίνθου.
 

3. Απαγορεύουμε εντελώς τα γλυκά
 
Αυτή είναι μια ακραία και λανθασμένη τακτική. Μελέτες δείχνουν πως όταν απαγορεύουμε στα παιδιά την κατανάλωση των γλυκών, τότε αυξάνεται η επιθυμία τους γι αυτά κι είναι πολύ πιθανόν να τα καταναλώσουν χωρίς μέτρο όταν τα βρουν μπροστά τους. Τι να κάνετε: Προσπαθήστε τα επιδόρπια να μην ξεπερνούν τις 150 Kcal (2 μπισκότα, 1 απλό παγωτό). Επιλέξτε γλυκά με βάση το γάλα και τα φρούτα.
 

4. Προσφέρουμε συχνά γεύματα
 
Οι γονείς προσφέρουν συνεχώς φαγητό στα παιδιά την ώρα του διαβάσματος ή του παιχνιδιού με την δικαιολογία ότι χρειάζονται ενέργεια. Όμως το διαρκές τσιμπολόγημα μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά στην αδιαφορία σχετικά με το γεύμα ή το δείπνο και δύσκολα θα δοκιμάσουν νέες τροφές (π.χ. λαχανικά) που προσφέρονται στο κυρίως γεύμα. Τι να κάνετε: Προσπαθήστε να υπάρχει ένας σταθερός αριθμός γευμάτων. 3 κυρίως γεύματα και 2-3 σνακ . Επίσης προσπαθήστε ώστε το ένα γεύμα από το άλλο να μην γίνεται σε διάστημα μικρότερο των δυο ωρών.
 

5. Ενθαρρύνουμε την υπερβολική κατανάλωση ροφημάτων
 
Σύμφωνα με έρευνα του ιατρικού περιοδικό Pediatrics τα παιδιά σήμερα λαμβάνουν το 10-15% της ημερήσιας ενεργειακής τους πρόσληψης από ροφήματα που περιέχουν ζάχαρη (όπως αναψυκτικά, ενεργειακά ροφήματα και φρουτοποτά). Τα τελευταία 10 χρόνια, η μέση ημερήσια θερμιδική κατανάλωση από αυτά τα ροφήματα αυξήθηκε από 242 θερμίδες σε 270 θερμίδες και συνεχίζει να αυξάνεται. Τα περισσότερα από αυτά τα ποτά μας δίνουν άδειες θερμίδες, δηλαδή μας δίνουν θερμίδες χωρίς να μας προσφέρουν άλλα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον τα ροφήματα αυτά, εκτός της μεγάλης τους θερμιδικής πυκνότητας, δεν υποκινούν τους ίδιους μηχανισμούς που επιφέρουν τον κορεσμό όπως η στέρεα τροφή. Με λίγα λόγια τα παιδιά σας παίρνουν άδειες θερμίδες, οι οποίες οδηγούν σε αύξηση βάρους.
 

6. Δίνουμε γάλα πριν πέσει για ύπνο
 
Το γάλα αποτελεί από μόνο του ένα πλήρες γεύμα (περιέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά, εκτός από βιταμίνη C και σίδηρο), ιδίως για τα παιδιά, και είναι απαραίτητο για την ανάπτυξή τους. Aν λοιπόν το παιδί έχει πιει 1-2 ποτήρια στη διάρκεια της ημέρας, είναι λάθος να το πιέσουμε να πιει κι άλλο μετά το βραδινό φαγητό. Tο γάλα μαζί με ένα «γλυκό» ψωμί είναι ιδανικός συνδυασμός για το πρωινό ή το απογευματινό του.
 

7. Καμουφλάρουμε το γάλα για να το πιει
 
Συχνά προκειμένου τα παιδιά να πιουν το γάλα τους, προσθέτουμε κακάο ή το σερβίρουμε με σοκολατούχα δημητριακά. Όμως το κακάο δεν αφήνει ένα μέρος του ασβεστίου του γάλακτος να απορροφηθεί. Μια εναλλακτική λύση είναι να του προσφέρουμε το απαιτούμενο ασβέστιο με ένα γιαούρτι, ένα μικρό κομμάτι φέτα ή γραβιέρα.
 

8. Δίνουμε φρούτο μετά το φαγητό
 
Άλλο ένα διατροφικό λάθος που κάνουμε, το οποίο στερεί από τον οργανισμό του παιδιού τα θρεπτικά συστατικά του φρούτου. Αυτό συμβαίνει γιατί το φρούτο, ως εύπεπτο τρόφιμο, θα αποβληθεί με τα ούρα και τα κόπρανα, προτού προλάβει ο οργανισμός να πάρει τις βιταμίνες του, αφού έχει πρώτα να ασχοληθεί με τα πιο «δύσκολα»: τις πρωτεΐνες και το άμυλο από το φαγητό. Άρα το μόνο που κερδίζει το παιδί με το φρούτο μετά το φαγητό είναι 4 κουταλιές ζάχαρη χωρίς τις βιταμίνες.
 

9. Απαγορεύουμε το νερό πριν το φαγητό
 
Το νερό «ξεπλένει» κατά κάποιο τρόπο το πεπτικό σύστημα, άρα είναι λάθος να εμποδίζουμε το παιδί να πιει μήπως και του κοπεί η όρεξη. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις πρέπει να «πιέζουμε» το παιδί να πίνει νερό, αφού δεν έχει ακόμη πλήρως ανεπτυγμένο το μηχανισμό ρύθμισης της θερμοκρασίας και ξεχνάει να πίνει νερό.
 

10. Αντικαθιστούμε τα φρούτα και τα λαχανικά με βιταμίνες
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία τα παιδιά δεν χρειάζονται συμπληρώματα βιταμινών, εκτός κι αν ο παιδίατρος τις συστήσει. Αν το παιδί δεν τρώει τις τροφές που πρέπει, ας προσπαθήσουμε να τις κρύψουμε έξυπνα, μέσα σε σούπες, σάντουιτς ή χυμούς.
 

Με την συνεργασία της Νίκης Τσίγκρη (διαιτολόγος διατροφολόγος)