Τρίτη 11 Μαρτίου 2014

Εβδομάδα φιλίας στο Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού

 Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας (6 Μαρτίου) ονομάσαμε την εβδομάδα που μας πέρασε "εβδομάδα φιλίας" και πραγματοποιήσαμε στο Δημοτικό Σχολείο Βελβεντού, σε όλες τις τάξεις, διάφορες δραστηριότητες:
Διαβάσαμε από τους Μύθους του Αισώπου το παραμύθι «Οι δύο φίλοι και η Αρκούδα» και το συζητήσαμε.  Διαβάσαμε, ακούσαμε, τραγουδήσαμε και παίξαμε το ποίημα του Ζ. Παπαντωνίου «Οι δύο φίλοι.»  Συγκρίναμε τα δύο κείμενα και αναζητήσαμε στοιχεία φιλίας.

Ακούσαμε από το Μικρό Αναγνώστη τα δύο παραμύθια:  «Η Μόνα σε καινούριο σχολείο» και «Τα μπαλόνια της φιλίας.»  Φτιάξαμε το αλφαβητάρι της φιλίας.

Συζητήσαμε για τη φιλία, διαβάσαμε κείμενα, βρήκαμε λέξεις που σχετίζονται με τη φιλία, ομόριζες, ομώνυμες, συνώνυμες, οικογένειες λέξεων. Με αυτές τις λέξεις   δημιουργήσαμε στίχους,


γράψαμε μαντινάδες,
 παροιμίες

και κάναμε ζωγραφιές, κολάζ.
 Σε ένα χαρτόνι ζωγραφίσαμε παιδιά από διαφορετικές χώρες και γράψαμε τη λέξη φιλία σε όλες τις γλώσσες.

    
 Ασχοληθήκαμε με το παραμύθι της Δύσης και της Ανατολής.  Στα παραμύθια της Δύσης συναντάμε τέρατα, κακό λύκο, κακιά μητριά και στο τέλος, ο κακός πεθαίνει και ο καλός γίνεται πρίγκιπας ή πριγκίπισσα και ζει ευτυχισμένος.
       Στα παραμύθια της Ανατολής υπάρχει πλοκή η οποία οδηγεί συνήθως σε κάποιο τέλος με μια αλήθεια, ένα ηθικό δίδαγμα.  Με αφορμή τα παραπάνω πήραμε ένα παραμύθι της Δύσης , την κοκκινοσκουφίτσα και αλλάξαμε το τέλος του.  Ο κακός λύκος έγινε φίλος με τη γιαγιά, την κοκκινοσκουφίτσα και τον κυνηγό και έμεινε στο σπίτι ως φύλακας.  Το ηθικό δίδαγμα: «είναι ευκολότερο να είσαι φίλος με όλους παρά εχθρός.»

 Διαβάσαμε κι επεξεργαστήκαμε με τους μαθητές από το βιβλίο της Γλώσσας μας, το διασκευασμένο απόσπασμα από το βιβλίο της Φυλλιώς Νικολούδη «Το χαρούμενο λιβάδι». Παίρνοντας αφορμή από αυτό, μιλήσαμε για τη διαφορετικότητα και πώς μπορούμε να είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά όλοι ίσοι. Στη συνέχεια  μας γεννήθηκε η ιδέα να ετοιμάσουμε δύο κολάζ. Το πρώτο έχει  θέμα: «Απλώνουμε χέρι φιλίας»

 και το δεύτερο: «Η λέξη φιλία σε διάφορες γλώσσες».

 Ακόμη μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε για φιλία, συνεργασία και ομαδικότητα μας δόθηκε κι από το μάθημα των Θρησκευτικών «Ζούμε όλοι μαζί». Στο τέλος ακούσαμε διάφορα τραγούδια για τη φιλία στο you tube.


Βρήκαμε φιλικές παροιμίες
Βρήκαμε παροιμίες για τη φιλία και δημιουργήσαμε ένα όμορφο κολλάζ.
  

Διαβάσαμε το βιβλίο της Ζωρζ Σαρρή: « Το γαϊτανάκι»
Έμαθαν να τραγουδούν το τραγούδι « Αν όλα τα παιδιά της γης» με τη μουσικό του σχολείου. Τραγούδησαν και χόρεψαν πιασμένα χέρι-χέρι γύρω από μια μεγάλη υδρόγειο σφαίρα.
Έκαναν ένα κολλάζ με σπιτάκια με τίτλο το χωριό της φιλίας.
Φόρεσαν στολές με τα γράμματα της αλφαβήτας σχηματίζοντας τη λέξη ΦΙΛΙΑ.
Διαβάσαμε το βιβλίο « Το χαρούμενο λιβάδι » της Φιλλιώς Νικολούδη
 Κάναμε βραχιόλια της φιλίας με τα γράμματα Φ-Ι-Λ-Ι-Α

Κάναμε κατασκευή "το γαϊτανάκι"
Διαβάσαμε από το ανθολόγιο Α΄ και Β΄Δημοτικού το κείμενο  « Δώσε την αγάπη» της Αγγελικής Βαρελλά. Φτιάξαμε το μήλο της αγάπης.




-Ανάγνωση του κειμένου του Ανθολογίου «Ο Θωμάς»- συζήτηση
-Αλυσίδα φιλίας-κατασκευή με χαρτόνι και παιχνίδι με λέξεις που έχουν σχέση με τη φιλία.
-Δημιουργία αφίσας « ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ-ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ»
-Μάθημα Θρησκευτικών «Ζούμε με τους άλλους» και «Με τους αληθινούς φίλους πλουτίζουμε τη ζωή» και φύλλο εργασιών με την «αλφαβήτα της φιλίας».
-Δημιουργία κόμικς «σαν τον σκύλο με τη γάτα»- σκύλος με γάτα που μαλώνουν και στο τέλος γίνονται φίλοι.
-Δημιουργία της «σημαίας της φιλίας».



-Αποσπάσματα από το βιβλίο «Μίλα μη φοβάσαι» του Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και συζήτηση, σε μια προσπάθεια να συμβάλλουμε στην πρόληψη της βίας.
-Κατασκευή «Χέρια φιλίας…ψηλά».
-Δημιουργία αφίσας «Δίνουμε χέρια φιλίας».
-Δημιουργία κόμικς «Τα δυο κοκόρια» με τα δυο κοκόρια που μαλώνουν και στο τέλος γίνονται φίλοι.



Εργασίες στο μάθημα των Αγγλικών
Β1-Β2   (Αγγλικά)
Οι μαθητές της τάξης έπαιξαν παιχνίδια για τη φιλία και ζωγράφισαν και  έκοψαν τη λέξη friendship=φιλία αφού σχεδίασαν και έκοψαν τα γράμματα  ένα-ένα, φτιάχνοντας ένα μεγάλο κολάζ.
Γ1-Γ2   (Αγγλικά)
Με τις τάξεις Γ1 και Γ2 παίξαμε το παιχνίδι του μυστικού φίλου (secret friend) προκειμένου να προωθήσουμε την περαιτέρω κοινωνικοποίηση και την εν δυνάμει δημιουργία σχέσεων φιλίας μεταξύ των μαθητών. Τα παιδιά επέλεξαν τυχαία έναν μαθητή που ανήκει σε διαφορετικό τμήμα και τον ακολούθησαν μυστικά για μια εβδομάδα ενώ επίσης τους ζητήθηκε να είναι σε θέση τον περιγράψουν με συντομία, εστιάζοντας στην καλή συμπεριφορά που επέδειξε κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών. Την τελευταία μέρα οι μαθητές ζωγράφισαν τον μυστικό τους φίλο και αφού συγκεντρώθηκαν τα δυο τμήματα, αποκαλύφθηκαν τα μυστικά ζευγάρια. Οι ζωγραφιές των «αποκαλυφθέντων ζευγαριών» αναρτήθηκαν σε κοινό ταμπλό μαζί με τις εργασίες της Δ τάξης.

Δ1-Δ2   (Αγγλικά)
Με τις τάξεις Δ1 και Δ2 συζητήσαμε για τη φιλία με αφορμή το απόφθεγμα του φιλόσοφου Donne: the bird the nest, the spider the web, the man the friend. Μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου, ποιους επιλέγουμε για φίλους και για ποιους λόγους. Στη συνέχεια μοιράστηκαν παροιμίες στα αγγλικά και οι μαθητές έπρεπε να βρουν τη μετάφραση και να τη γράψουν στο χαρτόνι. Προαιρετικά μπορούσαν να ζωγραφίσουν. Επίσης ζωγράφισαν και έγραψαν τις παροιμίες και στα ελληνικά, σε συνεργασία με τις δασκάλες των τάξεων.




Γ1-Γ2 (Ευέλικτη Ζώνη)
Με τις τάξεις Γ1 και Γ2 συζητήσαμε για τη φιλία ως παναθρώπινη αξία διαχρονικά στην ιστορία και αναφερθήκαμε σε ζευγάρια φίλων στην ελληνική αρχαιότητα. Οι μαθητές έψαξαν πληροφορίες για την ιστορία διάσημων φίλων όπως Δάμων- Φιντίας, Ηρακλής-Άδμητος, Ορέστης- Πυλάδης κ.τ.λ.

Ε1-Ε2 και ΣΤ1-ΣΤ2 (Αγγλικά)
Στις τάξεις μοιράστηκε ερωτηματολόγιο γραμμένο στην αγγλική γλώσσα, σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές έπρεπε να ιεραρχήσουν αξίες όπως καριέρα, υγεία, οικογένεια, χρήμα, φιλία κ.τ.λ. προκειμένου να μπορέσουν να αντιληφθούν τη σημασία που έχει η φιλία στην προσωπική μας ευτυχία. Στη συνέχεια τα παιδιά έπαιξαν το παιχνίδι του μυστικού φίλου- secret friend (που περιγράψαμε παραπάνω). Ωστόσο, προκειμένου να εναρμονιστεί το παιχνίδι με το επίπεδο των μαθητών, τους ζητήθηκε να παρακολουθήσουν τους συμμαθητές τους και να εστιάσουν σε τρία θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, τα οποία και ανέφεραν στην τάξη στο τέλος της εβδομάδας. Προηγήθηκε συζήτηση προκειμένου οι μαθητές να ανακαλέσουν λεξιλόγιο σχετικό με την περιγραφή της προσωπικότητας ενός ατόμου θετικά (positive adjectives) με τη μέθοδο brainstorming και να διευκολυνθούν στην παρουσίαση.

Μάθημα Μουσικής (Ε΄1,Ε΄2)
Η μουσικός έκανε τις εξής δράσεις:

Ε΄2 : Τα παιδιά παρουσίασαν με  τις φλογέρες τους δύο τραγουδάκια σε στίχους που έγραψαν τα ίδια με θέμα τη φιλία.
«ΦΙΛΙΑ, ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.»
«ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΚΑΛΕ, ΠΑΙΔΙΚΕ ΜΟΥ ΚΟΛΛΗΤΕ, ΠΑΝΤΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ, ΚΑΘΕ ΔΥΣΚΟΛΗ ΣΤΙΓΜΗ»

Ε΄1: Τα παιδιά απήγγειλαν κείμενο με ρυθμική συνοδεία , με μουσικό όργανο το ίδιο τους το σώμα. (Body percussion) 
« ΦΙΛΙΑ, ΑΓΑΠΗ, ΧΑΡΑ, ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ, ΕΛΠΙΔΑ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ.
Η ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΡΔΙΑ, ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΧΩΡΑΕΙ ΟΛΟΥΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου