Σάββατο, 28 Ιουνίου 2014

Βελβεντινό τραγούδι-Εμπρός χαρούμενα παιδιά

«Εμπρός χαρούμενα παιδιά»
Το τραγούδι αυτό γράφτηκε από τον Νικόλαο Φυλαχτό, μουσικό της εποχής του μεσοπολέμου. Φοιτητής στην Αθήνα το έγραψε νοσταλγώντας την πατρίδα του, το Βελβεντό και το χάρισε στο δάσκαλο και φίλο του Κλέαρχο Αντωνιάδη. Οι δάσκαλοι  το δίδαξαν σε εμάς, εμείς με τη σειρά μας στους μαθητές μας και  ελπίζουμε στο μέλλον τα παιδιά μας να το διδάξουν στα δικά τους  παιδιά.
Το τραγούδι ηχογραφήθηκε στο πλαίσιο της δράσης: «Τραγουδάμε για τον τόπο μας» και υπάρχει και στην ψηφιακή διαδραστική πλατφόρμα  «ΠΑΙΔΙΑ ΠΑΜΕ ΕΛΛΑΔΑ».
Τραγουδούν οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Βελβεντού.



Οι στίχοι του τραγουδιού:

Εμπρός χαρούμενα παιδιά,
στην εξοχή να τρέξουμε παντού,
τώρα που φουντωμένα ισκιώνουν τα κλαδιά,
τις ομορφιές να τραγουδήσουμε του Βελβεντού.

Για ιδές εκεί, για ιδές,
νερών πηγές μουρμουριστές,
λουλουδιασμένες αχλαδιές
και πρασινάδες γελαστές.

Κορυδαλλοί, αχ όμορφη ζωή!
και χελιδόνια ψέλνουν βράδυ και πρωί
κι απ’ το βουνό στα χαμηλά παντού
φλογέρα αντιλαλεί μικρού βοσκού.

Πλάι πλάι στου Πάικου πέρα ως τον Αηλιά,
γλυκολαλούνε χίλια δυο μικρά πουλιά,
γαλάζιος ουρανός χαμογελά,
ποτάμι αλαργινό καθάριο αργοκυλά.

Παντού χαρά και στα νερά
τρυγόνια ζευγαρώνουν τώρα τρυφερά
κι ο κούκος ξεφωνίζει στις βουνοπλαγιές,
στις λυγαριές τ’ αηδόνια σκαρφαλώνουν στις φωλιές.

Πεταλουδίτσες, ω!
πετούν στον ήλιο χαρωπές,
έχουν κι εκείνες στο φτερό
χαρές κι ελπίδες μυστικές.

Λεύκες ψηλώνουνε φανταχτερά,
για ιδέ στου Πάικου απάνω ατέλειωτη σειρά,
 πυκνά πλατάνια και νερά παντού,
χαρά σε μας παιδιά του Βελβεντού.

Και το πουρνάρι τούτο τον καιρό
γελάει στον ήλιο κι ας είναι αγκαθωτό
κι αν είναι αλλιώς κοτσύφι του βουνού

 μαρτύρα το, αν μπορείς κι ας πάω κατά γκρεμού.

Παρασκευή, 27 Ιουνίου 2014

Γενική Συνέλευση της “Κοινωνίας των Πολιτών του Βελβεντού”.

Καλούνται τα μέλη και οι φίλοι της “ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ” στην Έκτακτη Γενική Συνέλευση, τη Δευτέρα 30 Ιουνίου 2014 και ώρα 9.00 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Βελβεντού, με τα παρακάτω θέματα:
1)Καθορισμός ημερομηνίας Αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέου Δ.Σ. .
2)Εκλογή Εφορευτικής Επιτροπής για την διενέργεια Αρχαιρεσιών
3) Συζήτηση για τις τελευταίες εξελίξεις
4)Διάφορα θέματα.
ΕΠΙΣΗΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ.
                                                                                 Το Δ.Σ.

Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2014

Η Ελληνική γλώσσα και τα βασικά χαρακτηριστικά της.


Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις είναι από την Ελληνική γλώσσα.. (βιβλίο Γκίνες)


Η γλώσσα μας

Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ’ αυτήν δεν υπάρχουν όρια. (Μπιλ Γκέιτς, Microsoft).

Η Ελληνική και η Κινέζικη. είναι οι μόνες γλώσσες με... συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και...στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη.
 Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική.
(Francisco Adrados, γλωσσολόγος).

Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο. 

Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα.
Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον.
 Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική γλώσσα μας διδάσκει συνεχώς πώς να γράφουμε σωστά. Μέσω της ετυμολογίας, μπορούμε να καταλάβουμε ποιός είναι ο σωστός τρόπος γραφής ακόμα και λέξεων που ποτέ δεν έχουμε δει ή γράψει.

Το «πειρούνι» για παράδειγμα, για κάποιον που έχει βασικές γνώσεις Αρχαίων Ελληνικών, είναι προφανές ότι γράφεται με «ει» και όχι με «ι» όπως πολύ άστοχα το γράφουμε σήμερα. Ο λόγος είναι πολύ απλός, το «πειρούνι» προέρχεται από το ρήμα «πείρω» που σημαίνει τρυπώ-διαπερνώ, ακριβώς επειδή τρυπάμε με αυτό το φαγητό για να το πιάσουμε.

Επίσης η λέξη «συγκεκριμένος» φυσικά και δεν μπορεί να γραφτεί «συγκεκρυμμένος», καθώς προέρχεται από το «κριμένος» (αυτός που έχει δηλαδή κριθεί) και όχι βέβαια από το «κρυμμένος» (αυτός που έχει κρυφτεί). Άρα το να υπάρχουν πολλά γράμματα για τον ίδιο ήχο (π.χ. η, ι, υ, ει, οι κτλ) όχι μόνο δεν θα έπρεπε να μας δυσκολεύει, αλλά αντιθέτως να μας βοηθάει στο να γράφουμε πιο σωστά, εφόσον βέβαια έχουμε μια βασική κατανόηση της γλώσσας μας.

Επιπλέον η ορθογραφία με την σειρά της μας βοηθάει αντίστροφα στην ετυμολογία αλλά και στην ανίχνευση της ιστορική πορείας της κάθε μίας λέξης. Και αυτό που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την καθημερινή μας νεοελληνική γλώσσα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών.
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό συναίσθημα να μιλάς και ταυτόχρονα να συνειδητοποιείς τι ακριβώς λες, ενώ μιλάς και εκστομίζεις την κάθε λέξη ταυτόχρονα να σκέφτεσαι την σημασία της.
Είναι πραγματικά μεγάλο κρίμα να διδάσκονται τα Αρχαία με τέτοιο φρικτό τρόπο στο σχολείο ώστε να σε κάνουν να αντιπαθείς κάτι το τόσο όμορφο και συναρπαστικό.

Η ΣΟΦΙΑ

Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (την λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε να ισχύει. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι’ αυτό το λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες.

Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πει «
Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο».

Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». Για παράδειγμα ο «άρχων» είναι αυτός που έχει δική του γη (άρα=γή + έχων). Και πραγματικά, ακόμα και στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό να έχει κανείς δική του γη / δικό του σπίτι. Ο «βοηθός» σημαίνει αυτός που στο κάλεσμα τρέχει.

Βοή=φωνή + θέω=τρέχω. Ο Αστήρ είναι το αστέρι, αλλά η ίδια η λέξη μας λέει ότι κινείται, δεν μένει ακίνητο στον ουρανό (α + στήρ από το ίστημι που σημαίνει στέκομαι).
Αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον, είναι ότι πολλές φορές η λέξη περιγράφει ιδιότητες της έννοιας την οποίαν εκφράζει, αλλά με τέτοιο τρόπο που εντυπωσιάζει και δίνει τροφή για τη σκέψη.

Για παράδειγμα ο «φθόνος» ετυμολογείται από το ρήμα «φθίνω» που σημαίνει μειώνομαι. Και πραγματικά ο φθόνος σαν συναίσθημα, σιγά-σιγά μας φθίνει και μας καταστρέφει. Μας «φθίνει» – ελαττώνει ως ανθρώπους – και μας φθίνει μέχρι και την υγεία μας. Και, βέβαια, όταν αναφερόμαστε σε κάτι που είναι τόσο πολύ ώστε να μην τελειώνει, πως το λέμε; Μα, φυσικά, «άφθονο».

Έχουμε τη λέξη «ωραίος» που προέρχεται από την «ώρα». ∆ιότι για να είναι κάτι ωραίο, πρέπει να έλθει και στην ώρα του. Ωραίο δεν είναι το φρούτο όταν είναι άγουρο ή σαπισμένο και ωραία γυναίκα δεν είναι κάποια ούτε στα 70 της άλλα ούτε φυσικά και στα 10 της. Ούτε το καλύτερο φαγητό είναι ωραίο όταν είμαστε χορτάτοι, επειδή, σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορούμε να το απολαύσουμε.

Ακόμα έχουμε την λέξη «ελευθερία» για την οποία το «Ετυμολογικόν Μέγα» διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά» = το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά . Άρα βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις τη δυνατότητα να πάς όπου αγαπάς. Πόσο ενδιαφέρουσα ερμηνεία!!!
Το άγαλμα ετυμολογείται από το αγάλλομαι (ευχαριστιέμαι) επειδή όταν βλέπουμε (σε αρχική φάση οι Θεοί) ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή μας ευχαριστείται, αγάλλεται. Και από το θέαμα αυτό επέρχεται η αγαλλίαση. Αν κάνουμε όμως την ανάλυση της λέξης αυτής θα δούμε ότι είναι σύνθετη από αγάλλομαι + ίαση(=γιατρειά). Άρα, για να συνοψίσουμε, όταν βλέπουμε ένα όμορφο άγαλμα (ή οτιδήποτε όμορφο), η ψυχή μας αγάλλεται και γιατρευόμαστε. Και πραγματικά, γνωρίζουμε όλοι ότι η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα με τη σωματική μας υγεία.

Παρένθεση: και μια και το έφερε η «κουβέντα», η Ελληνική γλώσσα μας λέει και τι είναι άσχημο. Από το στερητικό «α» και την λέξη σχήμα μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τι. Για σκεφτείτε το λίγο.

Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στην αντίστοιχη Λατινική λέξη για το άγαλμα (που μόνο Λατινική δεν είναι). Οι Λατίνοι ονόμασαν το άγαλμα, statua από το Ελληνικό «ίστημι» που ήδη αναφέραμε, και το ονόμασαν έτσι επειδή στέκει ακίνητο. Προσέξτε την τεράστια διαφορά σε φιλοσοφία μεταξύ των δύο γλωσσών, αυτό που σημαίνει στα Ελληνικά κάτι τόσο βαθύ εννοιολογικά, για τους Λατίνους είναι απλά ένα ακίνητο πράγμα.

Είναι προφανής η σχέση που έχει η γλώσσα με τη σκέψη του ανθρώπου. Όπως λέει και ο George Orwell στο αθάνατο έργο του «1984», απλή γλώσσα σημαίνει και απλή σκέψη. Εκεί το καθεστώς προσπαθούσε να περιορίσει την γλώσσα για να περιορίσει την σκέψη των ανθρώπων, καταργώντας συνεχώς λέξεις.

«Η γλώσσα και οι κανόνες αυτής αναπτύσσουν την κρίση», έγραφε ο Μιχάι Εμινέσκου, εθνικός ποιητής των Ρουμάνων.

Μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πνευματικά πολιτισμού. Το να μπορείς να μιλάς σωστά σημαίνει ότι ήδη είσαι σε θέση να σκέφτεσαι σωστά, να γεννάς διαρκώς λόγο και όχι να παπαγαλίζεις λέξεις και φράσεις.

Η ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ

Η Ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι τυχαία αφού προέρχεται από το ρήμα «άδω» που σημαίνει τραγουδώ.

Όπως γράφει και ο μεγάλος ποιητής και ακαδημαϊκός Νικηφόρος Βρεττάκος:
«Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φώς θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες. Μιλάνε Μεταξύ τους με μουσική».

Ο γνωστός Γάλλος συγγραφεύς Ζακ Λακαρριέρ επίσης μας περιγράφει την κάτωθι εμπειρία από το ταξίδι του στην Ελλάδα:

«Άκουγα αυτούς τους ανθρώπους να συζητούν σε μια γλώσσα που ήταν για μένα αρμονική αλλά και ακατάληπτα μουσική. Αυτό το ταξίδι προς την πατρίδα – μητέρα των εννοιών μας – μου απεκάλυπτε ένα άγνωστο πρόγονο, που μιλούσε μια γλώσσα τόσο μακρινή στο
παρελθόν, μα οικεία και μόνο από τους ήχους της.
Αισθάνθηκα να τα έχω χαμένα, όπως αν μου είχαν πει ένα βράδυ ότι ο αληθινός μου πατέρας ή η αληθινή μου μάνα δεν ήσαν αυτοί που με είχαν αναστήσει».

Ο διάσημος Έλληνας και διεθνούς φήμης μουσικός Ξενάκης, είχε πολλές φορές τονίσει ότι
 η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της συμπαντικής.

Αλλά και ο Γίββων μίλησε για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.

«Οι τόνοι της Ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ’εξοχήν μουσική
, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες», όπως σημειώνει η φιλόλογος και συγγραφεύς Α.Τζιροπούλου-Ευσταθίου.
Είναι γνωστό εξάλλου πως όταν οι Ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στην Ρώμη Έλληνες ρήτορες, συνέρρεαν να θαυμάσουν, ακόμη και όσοι δεν γνώριζαν Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ώς αηδόνες».

∆υστυχώς κάπου στην πορεία της Ελληνικής φυλής, η μουσικότητα αυτή (την οποία οι Ιταλοί κατάφεραν και κράτησαν) χάθηκε, προφανώς στα μαύρα χρόνια της Τουρκοκρατίας.
Να τονίσουμε εδώ ότι οι άνθρωποι της επαρχίας, του οποίους συχνά κοροϊδεύουμε για την προφορά τους, είναι πιο κοντά στην Αρχαιοελληνική προφορά από ό,τι εμείς οι άνθρωποι της πόλεως.

Η Ελληνική γλώσσα επιβλήθηκε αβίαστα (στους Λατίνους) και χάρη στην μουσικότητά της.
Όπως γράφει και ο Ρωμαίος Οράτιος «Η Ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη με μία γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».

πηγή-http://ekpaideytikos.gr/

Δευτέρα, 23 Ιουνίου 2014

500 Λέξεις με τον Bελβεντινό Γιάννη Παλαβό

Γεννήθηκε στο Βελβεντό Κοζάνης το 1980. Σπούδασε Δημοσιογραφία στο ΑΠΘ και Πολιτιστική Διαχείριση στο Πάντειο. Το 2005 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον διαγωνισμό διηγήματος για νέους συγγραφείς του Βρετανικού Συμβουλίου. Με τη συλλογή διηγημάτων «Το αστείο» (εκδ. Νεφέλη) βραβεύτηκε δύο φορές: από την κριτική επιτροπή του ηλεκτρονικού περιοδικού «Ο Αναγνώστης» και πρόσφατα από την Κριτική Επιτροπή Κρατικών Λογοτεχνικών Βραβείων στην κατηγορία διήγημα-νουβέλα.
Ποια βιβλία έχετε αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας; Τον «Συμβολαιογράφο» του Νίκου Βασιλειάδη, τη «Λέσχη της Αυτοκτονίας» του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον και το «Everything that rises must converge» της Φλάνερι Ο’ Κόνορ.
Ποια είναι τα αγαπημένα σας βιβλία όλων των εποχών; Eπιστρέφω συχνά στα: «Ουάινσμπεργκ, Οχάιο» του Σέργουντ Αντερσον, «Αυτοβιογραφία» του Τόμας Μπέρνχαρντ, «Γκάρντεν πάρτι» της Κάθριν Μάνσφιλντ, «Ο κάμπος στις φλόγες» του Χουάν Ρούλφο, «Φανταστικοί βίοι» του Μαρσέλ Σβομπ, «Ανθολογία του Σπουν Ρίβερ» του Εντγκαρ Λι Μάστερς, «Ο Κατάδικος» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, οι «Ουράνιες βοσκές» του Τζον Στάινμπεκ – θα μπορούσα να συνεχίσω επί μακρόν.
Προτιμάτε ένα συγκεκριμένο είδος λογοτεχνίας; Αγαπώ περισσότερο το διήγημα και την ποίηση.
Ποιο ήταν το τελευταίο βιβλίο που σας έκανε να θυμώσετε; Δεν θυμάμαι κάποιο βιβλίο που να με έκανε να θυμώσω. Να πλήξω, να ενθουσιαστώ ή να ζηλέψω ναι, πολλά. Αλλά να θυμώσω, όχι.
Και το τελευταίο που σας συγκίνησε; Το «Σπάνιο να σου τύχει καλός άνθρωπος» της Φλάνερι Ο’ Κόνορ. Υπέροχα διηγήματα.
Ποιο είναι το χειρότερο βιβλίο που έχετε διαβάσει; Με τα κακά βιβλία δεν είθισται να κάνουμε ό,τι με τα καλά, δηλαδή συγκρίσεις, ιεραρχήσεις, λίστες, συζητήσεις επί συζητήσεων. Ενα βιβλίο που δεν μας ικανοποίησε απλώς το αφήνουμε στη μοίρα του. Προσπαθούμε να το ξεχάσουμε. Ή τουλάχιστον εγώ έτσι κάνω.
Ποιο είναι ένα κλασικό βιβλίο που δεν έχετε διαβάσει και ντρέπεστε γι’ αυτό; Υπάρχουν δεκάδες κλασικά βιβλία που δεν έχω διαβάσει και ελπίζω κάποτε να τα διαβάσω – όχι απαραίτητα επειδή θεωρούνται κλασικά, αλλά επειδή αποτελούν προτάσεις φίλων που εκτιμώ ή επειδή συγγραφείς που θαυμάζω αναφέρονται επανειλημμένα σ’ αυτά. Ομως δεν θα μπορούσα να πω ότι ντρέπομαι για κάποιο κλασικό βιβλίο που δεν έχω διαβάσει.
Κάποιο κλασικό βιβλίο που δεν αντέξατε καθόλου; Είχα ξεκινήσει το «Η βουή και η μανία» του Ουίλιαμ Φόκνερ, αλλά δεν κατάφερα να προχωρήσω πέρα από τις πρώτες είκοσι σελίδες. Ισως στο μέλλον…
Εχετε Facebook, Twitter; Οχι. Κατανοώ ότι για ορισμένους τα λεγόμενα «κοινωνικά δίκτυα» λειτουργούν ψυχοθεραπευτικά ή ως μέσον προώθησης της εργασίας τους, προσωπικά, όμως, μου φαίνονται σπατάλη. Καταφεύγουμε στη γραφή όταν περιερχόμαστε σε μια κατάσταση ιδιαίτερης ψυχοσυναισθηματικής φόρτισης· η καθημερινή ενασχόληση με τα «κοινωνικά δίκτυα» συνιστά συχνά μια πρόχειρη και αγοραία εκτόνωση αυτής της φόρτισης. Εχω την αίσθηση ότι η εκτόνωση με τέτοιους όρους είναι, κατά κανόνα, επιζήμια για τον συγγραφέα.
Από την εφημερίδα Καθημερινή

Σάββατο, 21 Ιουνίου 2014

Velvita η νέα εμπορική ονομασία για τα ροδάκινα του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού.


Velvita ονομάζεται η νέα εμπορική ονομασία που θα χρησιμοποιεί πλέον για τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια που παράγει και διακινεί ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού. Το νέο brand name θα παρουσιαστεί επίσημα στις 25 Ιουνίου στην Αθήνα. 

Πέρυσι ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού πρωτοτύπησε, εφαρμόζοντας για πρώτη φορά, αυτοκόλλητο σήμα πάνω στο σώμα του ροδάκινου, ώστε ο καταναλωτής να αισθάνεται ασφαλής ότι αγοράζει αυτό που επιλέγει:

Τα πιο διάσημα ροδάκινα στην Ευρώπη, από τον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού Κοζάνης.
Φέτος ο συνεταιρισμός προχωρά ένα βήμα μπροστά. Δημιουργεί για τα ροδάκινα ένα νέο brand με το όνομα velvita, κάνοντάς τα ακόμη πιο ξεχωριστά. Έτσι ο καταναλωτής πλέον θα ξέρει ότι τα αγαπημένα του ροδάκινα  έχουν και σήμα και όνομα velvita.

Παρουσίαση στις 25 Ιουνίου
Το νέο brand του συνεταιρισμού της Κοζάνης αναμένεται να παρουσιαστεί σε μια πρωτότυπη εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 25 Ιουνίου στο μέγαρο Υπατία, στην Αθήνα. Μάλιστα οι προσκλήσεις και το πρόγραμμα στάλθηκαν στους προσκεκλημένους της εκδήλωσης μέσα σε ένα όμορφο ξύλινο κουτί με το νέο σήμα και το αυτοκόλλητο πάνω σε ροδάκινα του συνεταιρισμού.

Παρουσιαστής της εκδήλωσης θα είναι ο δημοσιογράφος Θανάσης Λάλας, ενώ οι εκλεκτοί καλεσμένοι από το χώρο των αλυσίδων Σ/Μ και του εμπορίου τροφίμων, μαζί με εκπροσώπους των ΜΜΕ θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν μοναδικές συνταγές με βάση τα ροδάκινα velvita, μαγειρεμένες από τον chef Άρη Τσανακλίδη. 

Παράλληλα θα ενημερωθούν από τους ομιλητές για το σχέδιο ανάπτυξης του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού τα επόμενα χρόνια, τις εξαγωγές του και το ευρύτερο πρόγραμμα προώθησης και προβολής των ροδάκινων velvita. 

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης:

11.00 – 11.30: άφιξη – εγγραφή στη γραμματεία, welcome χυμός velvita, καφές

11.30 – 12.45: Θανάσης Λάλας – Δημοσιογράφος, εισηγητής εκδήλωσης: «Η πρωτοπορία θέλει συνέχεια και συνέπεια».

Κουτλιάμπας Νικόλαος – Πρόεδρος ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού: «Σύντομη παρουσίαση του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού».

Βακάμης Δημήτριος – Γεωπόνος, Σύμβουλος Ανάπτυξης Συστημάτων Ποιότητας: «Η συνεπής διαχείριση της ποιότητας του ροδάκινου στον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού.

Ignasi Iglesias Castellarnau – Ερευνητής του Πειραματικού Σταθμού της Λέριδα, IRTA: «Να συναντήσουμε τις σύγχρονες τάσεις των καταναλωτών ροδάκινου της Ευρώπης».

Μολασιώτης Αθανάσιος – Επίκουρος Καθηγητής στο Εργαστήριο Δενδροκομίας του Τμήματος Γεωπονίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: «Η επίδραση του υψομέτρου στην ποιότητα των ροδάκινων: Η περίπτωση του Βελβεντού».

Yonas Design: Branding & Διαφήμιση για τον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού. Ανάπτυξη προβολής στα media

Άρης Τσανακλίδης – Chef και Διευθυντής εστιατορίου «Κουζείν»: «Το ροδάκινο στη διατροφή μας»

Θανάσης Λάλας – Δημοσιογράφος και εισηγητής εκδήλωσης: «Το μέλλον ανήκει στους πρωτοπόρους».

12.45 – 14.30: Γεύμα: velvita στην κουζίνα – Γευστικές δημιουργίες του σεφ Άρη Τσανακλίδη με βάση τα ροδάκινα velvita
Πηγή-kozan.gr

Πέμπτη, 19 Ιουνίου 2014

ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 2013-14 ΤΟΥ ΔΗΜ.ΣΧ. ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ


ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

1.Έκθεση κατασκευών την Παγκόσμια ημέρα ζώων.

 2.Επίσκεψη μαθητών μας στη βιβλιοθήκη του Μ. Ο. Β.


3.Ορειβασία των μαθητών στα Πιέρια, ανάβαση στο Παλαιογράτσανο.
4.Παρακολούθηση προγράμματος του ΚΠΕ Βελβεντού στο φαράγγι του Σκεπασμένου.
5.Σχολική γιορτή για την 28η Οκτωβρίου με θεατρικό και τραγούδια.
6.Παρέλαση και παραδοσιακοί χοροί στην κεντρική πλατεία για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου.
7.Συμμετοχή του Σχολείου μας στο διαγωνισμό της Camera Zizanio με την ταινία μας «Μια βόλτα στη λίμνη»

8.Γιορτή Πολυτεχνείου-Θεατρική παράσταση "Μέρες αντίστασης-Μέρες Πολυτεχνείου" 
9.Ενημέρωση  από τον κ. Πιπιλή Νικόλαο, υποπυραγό, Διοικητή του Πυροσβεστικού κλιμακίου Σερβίων για θέματα πυρκαγιών.
10.Παρουσίαση της εργασίας  «Χνάρια του παρελθόντος-Βλέμματα του μέλλοντος» στο εισαγωγικό σεμινάριο του ΚΠΕ Βελβεντού.
11.Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό για παιδιά της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών, με το παραμύθι που έγραψαν και εικονογράφησαν οι μαθητές του σχολείου μας με τίτλο "Ο ΔΕΝΤΡΟΣ".

12.Κατασκευές χριστουγεννιάτικων δέντρων.
13.Κατασκευές χριστουγεννιάτικων καρτών.
14.Εκκλησιασμός των μαθητών μας με αφορμή τη γιορτή των Χριστουγέννων.
15. Γιορτή Χριστουγέννων- θεατρικό "Μια αλλιώτικη ματιά στον κόσμο" 
16.Κοπή πρωτοχρονιάτικης πίτας στις τάξεις.
17.Το έθιμο της λουκανικοφαγίας στο σχολείο μας.
18.Θεατρική παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης "Χίλιες και μία νύχτες".
19.Επίσκεψη στο τμήμα ζωγραφικής του Μορφωτικού Ομίλου Βελβεντού.
20.Εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Βασιλικοί Παίδες" στον Αρχαιολογικό χώρο Αιγών.

22.Σεμινάριο για τη φιλοσοφία του μαθήματος των Εικαστικών για εκπαιδευτικούς και γονείς, σε συνεργασία με την   Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Ν. Κοζάνης κυρία Βέλκου Βασιλική. 
23.Αποκριάτικες  κατασκευές.
24.Συμμετοχή στην παρέλαση της Αποκριάς στην Κεντρική πλατεία.



27.«Καλώς ήρθες άνοιξη»-Δημιουργίες του Ολοήμερου τμήματος. 
28.Θεατρικά για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου.
29.Παρέλαση-χοροί  την 25η Μαρτίου στην κεντρική πλατεία.

31.Αφίσες για την παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου.

32.Επίσκεψη στην Κοβεντάρειο Βιβλιοθήκη Κοζάνης  για την ημέρα Παιδικού βιβλίου.

33.Εκκλησιασμός των μαθητών στον Ιερό ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου και Θεία Κοινωνία με αφορμή το Πάσχα.
34.Κατασκευές για το Πάσχα.
35.Κατασκευές για την Πρωτομαγιά.
36.Εικαστική παρέμβαση στους διαδρόμους του σχολείου μας, από τη δασκάλα των εικαστικών.

38.Κατασκευές για τη γιορτή της μητέρας.
39.Εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας.
40.Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και τη ΔΙΑΔΥΜΑ-     Υιοθέτηση ενός δέντρου-Ανακύκλωση μικροσυσκευών-Παρουσίαση για τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος.
41. Αγώνες στίβου, παιχνίδια και αγώνας ποδοσφαίρου στο γήπεδο Βελβεντού.
42. Μουσική εκδήλωση για τη λήξη της σχολικής χρονιάς.
43. Θεατρικά: « Η Ωραία Κοιμωμένη» και «Λαχανοφρουτοθεραπεία» για τη λήξη της σχολικής χρονιάς.
44. Αναμνηστικά λήξης του σχολικού έτους.
45. Συμμετοχή στην παρουσίαση σχολικών δραστηριοτήτων, που διοργάνωσε η υπεύθυνη σχολικών δραστηριοτήτων κ. Βέλκου στην Κοζάνη, με την παρουσίαση της εργασίας «Χνάρια του παρελθόντος- Βλέμματα του μέλλοντος»


Εργασία « Καλώς κάμιτι-Παραδοσιακή, υγιεινή διατροφή»



 1.Παραδοσιακό τραπέζι στο σχολείο με φαγητά και γλυκά που θα έκαναν τα παιδιά, δουλεύοντας σε ομάδες.


4.Παρασκευή παραδοσιακών και υγιεινών φαγητών στο σχολείο μας με τη βοήθεια των δασκάλων και των μητέρων.
(Μαρμελάδα-πίτα-σουτζούκια-μουστόπιτα-λίγδα-τσιγαρίδες-λιαστές ντομάτες-μπομπότα-κέικ-μπισκοτάκια-τυροπιτάκια-τυροψωμάκια-γλυκό κυδώνι-τσάι)
5.Το  Σχολείο επισκέφτηκε ο κ. Γ. Παπαγόρας, για να μας μιλήσει και να μας δείξει τα βότανα που υπάρχουν στον τόπο μας.

7.Κατασκευή του σκιάχτρου που διώχνει τις ανθυγιεινές τροφές.



10.Παραμύθι «Οι περιπέτειες της Υγιεινοπαρέας» σε κείμενα και εικονογράφηση των μαθητών.
11.Επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του αγροτικού συνεταιρισμού ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού .
12.Video clip με τα τραγούδια της εργασίας και φωτογραφίες των δραστηριοτήτων.

14. Κατασκευές της εργασίας:
Καρποφόρα δέντρα,ξύλινη πυραμίδα διατροφής, πυραμίδα διατροφής με κουτιά,πιάτο που απαγορεύει τις ανθυγιεινές τροφές, σώμα γερό,φρούτα με πηλό,φρούτα με χαρτί.
15. Δημιουργία της ταινίας « Καλώς κάμιτι»
Περίληψη της ταινίας:
Ταβέρνα στο Βελβεντό .Έτος 2064 μ.Χ.
Οι σημερινοί μαθητές είναι πια 60 χρονών και ο δάσκαλος 90. Ανάμεσα στο ποτό και το φαγητό, θυμούνται τα σχολικά τους χρόνια και την εργασία που έκαναν για τη διατροφή.


Εργασία : «Χνάρια του παρελθόντος, βλέμματα του μέλλοντος»


1.Επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Βελβεντού-πρόγραμμα "Λάφιστα-Το φαράγγι των μουσών". 

3.Το παραμύθι "Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΡΟΔΑΚΙΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΥ 
5.Βίντεο για την ολοκληρωμένη καλλιέργεια των φρούτων  στους συνεταιρισμούς του Βελβεντού, μέσα από τις ζωγραφιές των μαθητών του Σχολείου μας.
6. Κατασκευή παραγωγικού χάρτη του Βελβεντού.
7. Εργασίες στην αγγλική γλώσσα.


Εργασία «Γνωρίζω τον τόπο μου

Κολλάζ των μαθητών  με θέμα "Το χωριό μου"
Μελετώ τους χάρτες του Βελβεντού.
Πρόγραμμα ΚΠΕ Βελβεντού «Λάφιστα, το φαράγγι των Μουσών»
Εκδρομή-Ο τόπος μου από ψηλά.
Δημιουργία αφίσας για το Βελβεντό.
Ένα έργο του τόπου μας, που θεωρείται σημαντικό (Σκέφτομαι και γράφω από βιβλίο Εμείς και ο κόσμος.)





ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ

Διαβάζουμε το βιβλίο «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.
Ζωγραφίζουμε τον κύριο Κ.Ο.Κ.
Παρουσίαση «κυκλοφορώ με ποδήλατο»
Παρουσίαση «Μαθαίνω τα σήματα»
Κολλάζ: Μέσα συγκοινωνίας.
Σήματα-Μαθαίνω τα σήματα-Άσκηση από βιβλίο Μελέτης.
Φύλλο εργασιών-διασταυρώση
Μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής στους δρόμους της πόλης μας.
Μάθημα ασφαλούς οδήγησης από τον κύριο Δημήτρη Μανωλόπουλο, πολυπρωταθλητή αγώνων αυτοκινήτου και σύμβουλο  οδικής ασφάλειας. 

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ

1.Κολλάζ  με εικόνες νερού.
2.Παροιμίες για το νερό.
3. Συνθήματα για το νερό.
4.Κατασκευή :βροχή-χιόνι.
5. Κολλάζ: Θάλασσα.
6. Στολισμός παραθυριών με βροχή και χιόνι.
7. Κατασκευή με υλικά της φύσης: ποτάμι
8. Παζλ: Ο κύκλος του νερού.
9. Κατασκευή: Ποτάμι-πεδιάδα με πλαστελίνη.
10. Αλφάβητος του νερού.

ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΦΙΛΙΑΣ

1.Ακούσαμε από το Μικρό Αναγνώστη τα δύο παραμύθια:  «Η Μόνα σε καινούριο σχολείο» και «Τα μπαλόνια της φιλίας.»  Φτιάξαμε το αλφαβητάρι της φιλίας.

2.Συζητήσαμε για τη φιλία, διαβάσαμε κείμενα, βρήκαμε λέξεις που σχετίζονται με τη φιλία, ομόριζες, ομώνυμες, συνώνυμες, οικογένειες λέξεων. Με αυτές τις λέξεις   δημιουργήσαμε στίχους,



3.Γράψαμε μαντινάδες, παροιμίες και κάναμε ζωγραφιές, κολάζ.
4.Σε ένα χαρτόνι ζωγραφίσαμε παιδιά από διαφορετικές χώρες και γράψαμε τη λέξη φιλία σε όλες τις γλώσσες.


    
 5.Ασχοληθήκαμε με το παραμύθι της Δύσης και της Ανατολής.
6.Διαβάσαμε από το βιβλίο της Φυλλιώς Νικολούδη «Το χαρούμενο λιβάδι».

7.Κολάζ. «Απλώνουμε χέρι φιλίας» και το δεύτερο: «Η λέξη φιλία σε διάφορες γλώσσες».

8.Ακόμη μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε για φιλία, συνεργασία και ομαδικότητα μας δόθηκε κι από το μάθημα των Θρησκευτικών «Ζούμε όλοι μαζί». Στο τέλος ακούσαμε διάφορα τραγούδια για τη φιλία στο you tube.


9.Βρήκαμε φιλικές παροιμίες
Βρήκαμε παροιμίες για τη φιλία και δημιουργήσαμε ένα όμορφο κολλάζ.
  


10.Διαβάσαμε το βιβλίο της Ζωρζ Σαρρή: « Το γαϊτανάκι»
12.Έμαθαν να τραγουδούν το τραγούδι « Αν όλα τα παιδιά της γης» με τη μουσικό του σχολείου. Τραγούδησαν και χόρεψαν πιασμένα χέρι-χέρι γύρω από μια μεγάλη υδρόγειο σφαίρα.

13.Έκαναν ένα κολλάζ με σπιτάκια με τίτλο το χωριό της φιλίας.

14.Φόρεσαν στολές με τα γράμματα της αλφαβήτας σχηματίζοντας τη λέξη ΦΙΛΙΑ.

15.Διαβάσαμε το βιβλίο « Το χαρούμενο λιβάδι » της Φιλλιώς Νικολούδη
 Κάναμε βραχιόλια της φιλίας με τα γράμματα Φ-Ι-Λ-Ι-Α

16.Κάναμε κατασκευή "το γαϊτανάκι"
17.Διαβάσαμε από το ανθολόγιο Α΄ και Β΄Δημοτικού το κείμενο  « Δώσε την αγάπη» της Αγγελικής Βαρελλά. Φτιάξαμε το μήλο της αγάπης.

18.Ανάγνωση του κειμένου του Ανθολογίου «Ο Θωμάς»- συζήτηση
19.Αλυσίδα φιλίας-κατασκευή με χαρτόνι και παιχνίδι με λέξεις που έχουν σχέση με τη φιλία.

20.Δημιουργία αφίσας « ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ-ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ»

21.Φύλλο εργασιών με την «αλφαβήτα της φιλίας».
22.Δημιουργία κόμικς «σαν τον σκύλο με τη γάτα»- σκύλος με γάτα που μαλώνουν και στο τέλος γίνονται φίλοι.

23.Δημιουργία της «σημαίας της φιλίας».

24.Αποσπάσματα από το βιβλίο «Μίλα μη φοβάσαι» του Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. και συζήτηση, σε μια προσπάθεια να συμβάλλουμε στην πρόληψη της βίας.
25.Κατασκευή «Χέρια φιλίας…ψηλά».

26.Δημιουργία αφίσας «Δίνουμε χέρια φιλίας».

27.Δημιουργία κόμικς «Τα δυο κοκόρια» με τα δυο κοκόρια που μαλώνουν και στο τέλος γίνονται φίλοι.

 28.Τα παιδιά παρουσίασαν με  τις φλογέρες τους δύο τραγουδάκια σε στίχους που έγραψαν τα ίδια.

Εργασίες στο μάθημα των Αγγλικών


-Οι μαθητές της τάξης έπαιξαν παιχνίδια για τη φιλία και ζωγράφισαν και  έκοψαν τη λέξη friendship φτιάχνοντας ένα μεγάλο κολάζ.

-Παίξαμε το παιχνίδι του μυστικού φίλου (secretfriend)

-Μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά του καλού φίλου.
-παροιμίες στα αγγλικά

-Συζητήσαμε για τη φιλία ως παναθρώπινη αξία διαχρονικά στην ιστορία και αναφερθήκαμε σε ζευγάρια φίλων στην ελληνική αρχαιότητα.

-Στις τάξεις μοιράστηκε ερωτηματολόγιο γραμμένο στην αγγλική γλώσσα, σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές έπρεπε να ιεραρχήσουν αξίες όπως καριέρα, υγεία, οικογένεια, χρήμα, φιλία