Κυριακή 31 Ιουλίου 2011

Χρίστος Τσολάκης:Ο Δάσκαλος και γιατί όχι ο ...υπουργός Παιδείας που χρειάζεται η Ελλάδα





Ο Χρίστος Τσολάκης είναι καθηγητής της νεοελληνικής γλώσσας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Σπούδασε Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Κλασικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Lund στη Σουηδία, όπου και δίδαξε νεοελληνική γλώσσα και λογοτεχνία. Υπηρέτησε στη γενική εκπαίδευση ως καθηγητής, σχολικός σύμβουλος και διευθυντής της ΣΕΛΜΕ και του ΠΕΚ Θεσσαλονίκης. Μετείχε στις επιτροπές που εργάστηκαν για την εισαγωγή και την καλλιέργεια της δημοτικής γλώσσας στην εκπαίδευση και στο δημόσιο βίο. Ήταν επικεφαλής των συγγραφικών ομάδων οι οποίες με τη συνεργασία του ΚΕΜΕ/Παιδαγωγικού Ινστιτούτου έγραψαν τα βιβλία "Νεοελληνική γλώσσα" για το γυμνάσιο και "Έκφραση - Έκθεση" για το λύκειο. Ασχολήθηκε, και ασχολείται, με θέματα γλώσσας, διδασκαλίας της γλώσσας και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
----------------
Μερικές από τις απόψεις του Δασκάλου Χρίστου Τσολάκη, από το διαδίκτυο:

"Όταν χειροτερεύουν οι κοινωνίες, χειροτερεύει και η γλώσσα"
" Δεν γίνεται κανείς δάσκαλος απομνημονεύοντας θεωρίες περί διδασκαλίας.
Δάσκαλο σε κάνει η διδακτική πράξη, φτάνει να τη θελήσεις και να της δοθείς ψυχή τε και σώματι. Αν δεν της παραδοθείς άνευ όρων, δάσκαλος δεν γίνεσαι, κι ας διδάσκεις εκατό χρόνια."
"Να κατανοήσεις ότι το κεφάλι του παιδιού δεν είναι δοχείο, για να το γεμίζουμε με γνώσεις.Είναι σπίρτο και εστία έτοιμη να πυρακτωθεί από τον σπινθήρα του δασκάλου."
"Σκοπός της διδασκαλίας δεν είναι να καταστήσει τον μαθητή μικρόν επιστήμονα, αλλά να τον συνδράμει να γίνει ελεύθερος άνθρωπος."
"Ο δάσκαλος κατά τη διδασκαλία οφείλει να μαθαίνει στον μαθητή: πώς να μαθαίνει, πώς να κατακτά τη γνώση, το ήθος, την ομορφιά, δηλαδή τις γνωστικές, τις ηθικές και τις αισθητικές αξίες της ζωής,πώς να αντιμετωπίζει καταστάσεις και πώς να αντιμετωπίζει προβλήματα.Πώς να δημιουργεί και να συνδημιουργεί συνεργαζόμενος με τους συμμαθητές του.Πώς να απολαμβάνει μαζί τους τη χαρά και την ικανοποίηση της δημιουργίας με πνεύμα"
"Ο δάσκαλος που έμαθε τα παιδαγωγικά από ένα βιβλίο είναι ανεπαρκής. Εφαρμόζει βιβλία. Ο δάσκαλος που έχει παιδεία βρίσκει νέους τρόπους κι επικοινωνεί καλύτερα με τα παιδιά – εμπνέει και τα οδηγεί."
"Αυτό θέλουμε να επαναφέρουμε।Το πνεύμα, μέσα από την παιδεία। Γιατί παιδεία είναι η πραγμάτωση της ανώτερης φύσης του ανθρώπου..."

------------------------------

ΣΧΟΛΙΟ

Έναν τέτοιον Άνθρωπο χρειάζεται η Ελλάδα για Υπουργό Παιδείας.Έναν Άνθρωπο με βαθιά γνώση της ελληνικής Παιδείας.Έναν Δάσκαλο που ασχολείται χρόνια με την Εκπαίδευση.Έναν Έλληνα με ευρύτατη κοινωνική αποδοχή.Έναν υπουργό Παιδείας που να ψηφίζεται από τη Βουλή με 180 ψήφους και να έχει την κοινωνική συναίνεση όλων.

Κάποτε πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά και να δούμε το μέλλον...

Παρασκευή 29 Ιουλίου 2011

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ-ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ 7η ΓΙΟΡΤΗ ΡΟΔΑΚΙΝΟΥ



Η “Κοινωνία των Πολιτών του Βελβεντού”,
οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί “ΑΣΕΠΟΠ” και “Δήμητρα”,
ο “Αγροτικός Βιοτεχνικός Συνεταιρισμός Βελβεντού”,
ο “Μορφωτικός Όμιλος Βελβεντού”,
η “Κίνηση Γυναικών”
και η “Νεολαία Βελβεντού”
σας προσκαλούν στην 7η Γιορτή Ροδάκινου
την Παρασκευή 5, το Σάββατο 6 και την Κυριακή 7 Αυγούστου 2011
στο Βελβεντό Κοζάνης.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 5 Αυγούστου 2011:
• Ημερίδα στο Πνευματικό Κέντρο Βελβεντού
Ροδάκινο: Μνήμες και σύγχρονη πραγματικότητα
Πρόγραμμα Ημερίδας:
20:00 - Προσέλευση κοινού
20:30 – Έναρξη – Χαιρετισμοί
21:00 – Μια Αγρότισσα θυμάται
21:30 – Σκαρλάτος Παντελής, Γενικός Διευθυντής Οικονομοτεχνική Ε.Π.Ε.
“Η εξωστρέφεια ως διέξοδος από την κρίση. Ελληνικά Προϊόντα σε όλο τον κόσμο. Στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης”
22:00 – Συζήτηση – Συμπεράσματα – Λήξη της Ημερίδας

• Λαϊκή βραδιά στην κεντρική πλατεία με το συγκρότημα “ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ” (ώρα 22:00)
(Φραγκουλάκης Γιώργος / κιθάρα – τραγούδι, Λουμπουτσκός Στέλιος / κιθάρα, Πεσλής Τάσος / κιθάρα – μπαγλαμά – τραγούδι, Παπαδόπουλος Θεόδωρος / ακορντεόν – πλήκτρα, Γκουντούλας Φώτης / μπουζούκι, Μπουντιός Τάσος / μπουζούκι)


Σάββατο 6 Αυγούστου 2011:
• Λαϊκή βραδιά στην κεντρική πλατεία με το συγκρότημα “ΜΕΘΕΞΙΣ” (ώρα 22:00)
(Μοσχόγλου Παντελής / μπουζούκι, Μακρής Μάριος / κιθάρα, Παπαντωνίου Άκης / βιολί – τραγούδι, Βαρτανιάν Βαρτουϊ / τραγούδι)

Κυριακή 7 Αυγούστου 2011:
• Νεανική συναυλία με το συγκρότημα “PASPARTOU” στο Σκεπασμένο (ώρα 22:00)
• Εκδήλωση παραδοσιακών χορών με το Τμήμα Ενηλίκων του ΜΟΒ στην κεντρική πλατεία (ώρα 21:00)

Ελάτε στο Βελβεντό και απολαύστε!
Επισκεφθείτε:
• Το Λαογραφικό Μουσείο
• Την Κεντρική Εκκλησία
• Τους καταρράκτες του Σκεπασμένου
• Την έκθεση φωτογραφίας
• Τα εκθετήρια τοπικών προϊόντων και δημιουργιών τοπικών καλλιτεχνών
• Το περίπτερο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικο΄θ Σχολείου και Νηπιαγωγείων με είδη του Χαμόγελου του Παιδιού
• Το χώρο δημιουργικής απασχόλησης παιδιών την Κυριακή 11:00 – 13:00, στο ΜΕΤΟΧΙ

Δοκιμάστε:
• Τοπικά προϊόντα στο περίπτερο γευσιγνωσίας, που θα λειτουργεί όλες τις μέρες και τις ώρες της γιορτής στην Κεντρική Πλατεία.
• Μαρμελάδα ροδάκινο και άλλα σπιτικά εδέσματα που ετοιμάζουν με παραδοσιακό τρόπο και προσφέρουν οι γυναίκες του Βελβεντού την Κυριακή μετά τις 4 το απόγευμα

Συμμετέχετε σε οργανωμένες περιηγήσεις:
• Στους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς
• Στους χώρους καλλιέργειας του ροδάκινου στον κάμπο Βελβεντού
• Στη μαγευτική διαδρομή από το Βελβεντό έως το Μοναστήρι με τον Ορειβατικό Σύλλογο Βελβεντού
(Δηλώσεις συμμετοχής στις οργανωμένες περιηγήσεις και πληροφορίες στα τηλέφωνα 6978 117 860, 6979 771 525)
ΣΑΣ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ

Πέμπτη 28 Ιουλίου 2011

Διαμόρφωση του πάρκου με την εθελοντική εργασία κατοίκων της γειτονιάς



Το παρκάκι, πολύ κοντά στην πλατεία, άλλαξε όψη χάρη στην εθελοντική προσπάθεια ανθρώπων της γειτονιάς। Καθαρίστηκε, κόπηκαν χόρτα και κλαδεύτηκαν τα δέντρα,έγιναν επιδιορθώσεις στις κατασκευές που υπήρχαν,φυτεύτηκαν λουλούδια. Ακόμα με δικά τους χρήματα αγοράστηκε πέτρα και άλλα υλικά και χτίστηκε με πέτρα ο εξωτερικός τοίχος.

Μια ακόμα προσπάθεια απλών ανθρώπων μιας γειτονιάς του Βελβεντού,με σκοπό να διατηρήσουν όμορφο τον τόπο που αγαπάμε.


Με εθελοντισμό συνεχίΖΟΥΜΕ

Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

«Στέκι» προετοιμασίας ομάδων μεγάλων Συλλόγων το Αθλητικό Κέντρο Βελβεντού."



Για άλλη μία χρονιά το βασικό στάδιο της προετοιμασίας της θα πραγματοποιήσει η ομάδα νέων κάτω των 20 του ΠΑΟ στο Βελβεντό.
Ο Χουάν Ραμόν Ρότσα έχοντας εμπειρία των δυο προηγούμενων ετών επέλεξε και φέτος το Αθλητικό Κέντρο του Βελβεντού για το βασικό στάδιο της προετοιμασίας των ταλέντων του Παναθηναϊκού.
Έτσι, από την Τρίτη 26/7/11 και για μία εβδομάδα οι ταλαντούχοι παίκτες των πρασίνων υπό τις οδηγίες του παλιού άσσου του τριφυλλιού θα προσπαθήσουν να θέσουν τις βάσεις εκμεταλλευόμενοι τις άριστες εγκαταστάσεις του κέντρου στο Βελβεντό.
Η εμπιστοσύνη ανθρώπων του ποδοσφαίρου όπως ο Χουάν στις συνθήκες που βρίσκουν στο Βελβεντό αποτελεί τη δικαίωση για τη συνεχή προσπάθεια στη βελτίωση των υποδομών ώστε να ικανοποιούν πλήρως τις απαιτήσεις ειδικών που κουβαλούν την εμπειρία αντίστοιχων αθλητικών κέντρων του εξωτερικού.
Μετά από την ομάδα του Παναθηναϊκού, άλλος ένας γνώριμος του Βελβεντού πρόκειται να επισκεφθεί το Αθλητικό κέντρο για τη δική του προετοιμασία.
Πρόκειται για την ομάδα νέων της Α.Ε. Λάρισας, όπου για 6η συνεχή χρονιά θα πραγματοποιήσει το β’ στάδιο της προετοιμασίας της από 2/8/11 και για μία εβδομάδα στο Βελβεντό, όντας πολύ ευχαριστημένη από τη φιλοξενία που βρίσκουν κάθε χρόνο οι άνθρωποι της πρωτεύουσας του κάμπου.
Τις δικές τους προετοιμασίες ενόψει των προσεχών υποχρεώσεων τους, θα πραγματοποιήσουν τα Εθνικά αντιπροσωπευτικά Συγκροτήματα των μικρών ηλικιών στο Αθλητικό κέντρο του Βελβεντού.
Πρόκειται για την ομάδα παίδων που θα πραγματοποιήσει 4ήμερη προετοιμασία στις 21 Αυγούστου με τον ομοσπονδιακό τεχνικό κ. Παχατουρίδη να προσπαθεί στο μοντάρισμα της ομάδας, ενώ θα ακολουθήσουν από τις 26/8 δύο διήμερα των Εθνικών Νεανίδων και Κορασίδων αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια των οποίων θα γίνουν επιλογές για τις μελλοντικές υποχρεώσεις των γυναικείων τμημάτων.
Όλες οι αποστολές θα διαμείνουν στην πανέμορφη περιοχή ΜΕΤΟΧΙ στους πρόποδες των Πιερίων, όπου βρίσκονται οι άρτιες αθλητικές εγκαταστάσεις του Βελβεντού και στο ξενοδοχείο «Αγνάντι» σε απόσταση λίγων μέτρων από τα γήπεδα.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΟΥ ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ

Τρίτη 19 Ιουλίου 2011

ΕΝΑΣ ΔΥΤΗΣ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ ΠΟΛΥΦΥΤΟΥ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΙ…



Το κείμενο το έγραψε για την εργασία μας "Λίμνη Πολυφύτου-Η λίμνη μας" ο κ. Κωνσταντίνος Αλεξάκης, ο οποίος έκανε καταδύσεις στη λίμνη Πολυφύτου.
Για εμάς που διαμένουμε στην περιοχή του Ν. Κοζάνης, οφείλω να πω πως είμαστε τυχεροί γιατί έχουμε μίας μοναδικής ομορφιάς λίμνη στα πόδια μας, την Λίμνη Πολυφύτου όπως είναι πιο γνωστή.
Είναι μία από τις πιο άγνωστες λίμνες της Ελλάδας, δημιούργημα του ανθρώπου και όχι της φύσης. Τα παγιδευμένα σε έκταση 74 τ. χλμ. νερά του ποταμού Αλιάκμονα αποτελούν ένα εξαιρετικής ομορφιάς καταδυτικό προορισμό για ανθρώπους που ασχολούνται με τις καταδύσεις σε τεχνικά πεδία όπως είναι οι καταδύσεις σε υψόμετρο αλλά και οι καταδύσεις σε λίμνες.
Στη Λίμνη Πολυφύτου έχω τη χαρά να έχω καταδυθεί αρκετές φορές και πραγματικά πρόκειται για ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό αλλά και απαιτητικό πεδίο κατάδυσης, αφού παράγοντες όπως τα ρεύματα και η χαμηλή ορατότητα που σε ορισμένα σημεία της κατάδυσης δε ξεπερνάει το μισό μέτρο μπορούν εύκολα να σε αποπροσανατολίσουν αλλά και να σε θέσουν γρήγορα εκτός πορείας.
Θα ξεφύγω όμως λίγο από τα τεχνικά θέματα και θα αναφερθώ καθαρά και μόνο στη αίσθηση που παίρνει κάποιος έχοντας βουτήξει στη λίμνη.
Η πρώτη εμπειρία με τα νερά της λίμνης ήταν σε μία ημέρα που ψυχρό αεράκι από τις πλαγιές των Πιερίων είχε κάνει αισθητή την παρουσία του και ο ήλιος ερχόταν και έφευγε τακτικά πίσω από τα σύννεφα…
Τίποτα στην επιφάνεια της λίμνης δε με προετοίμαζε για αυτό που θα αντίκριζα μόλις το νερό θα σκέπαζε το κεφάλι μου.
Ο εξοπλισμός ήταν έτοιμος και από ώρα περίμενα ανυπόμονα τη στιγμή που θα βουτούσα στα νερά της λίμνης. Κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες και κατηφόρισα για την είσοδο μου στο νερό. Με προσοχή μπήκα επιτέλους μέσα στη λίμνη, κολύμπησα αρχικά επιφανειακά και στη συνέχεια καταδύθηκα.
Άναψα τον φακό μου και άρχισα να ακούω την ανάσα μου πιο απόκοσμη από ποτέ, ήταν η πρώτη φορά που κάτω από το νερό αισθανόμουν τόσο μόνος. Δυστυχώς η ορατότητα δεν ήταν σύμμαχος μου σε αυτή την εξόρμηση και αυτός ήταν και ο λόγος που δεν κράτησε πολύ. Οδηγός στο δρόμο μου για το βυθό δεν υπήρχε μόνο το βαθύμετρο μου το οποίο το ακολουθούσα πιστά στην πορεία μου για να βρω το μέγιστο βάθος στο σημείο…
Και ξαφνικά τα πόδια μου πατάνε σε στέρεο έδαφος και είναι η στιγμή που το όργανο δείχνει -18 μέτρα. Ξεκινάω για μια μικρή αναγνωριστική βόλτα με πρώτη μου κίνηση να κοιτάξω ψηλά, το φως από την επιφάνεια σχίζει το πρασινοκαφέ χρώμα του νερού σε γραμμές που ξεχύνονται κάθετα αλλά δεν επαρκούν για να φωτίσουν τον υποβρύχιο κόσμο γύρω μου… Δε είχα πολλές επιλογές η χαμηλή ορατότητα με ανάγκαζε να ψαχουλεύω τον βυθό και να βρίσκω μπροστά μου απομεινάρια από τη βλάστηση και ο βυθός αναταραζόταν και το ίζημα έκανε την εμφάνιση του δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο την ορατότητα.
Η ώρα πέρασε όμως γρήγορα και είχε πλέον έρθει η ώρα να ανέβω και πάλι στην επιφάνεια. Άφησα αργά τον βυθό και όταν βρέθηκα στην επιφάνεια, έκλεισα ραντεβού με τη λίμνη για την επόμενη βουτιά μου.

Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Ολομέλεια της Κίνησης Γυναικών Βελβεντού




Η ΚΙΝΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ
καλεί όλες τις γυναίκες
σε συγκέντρωση
την Κυριακή 17 Ιουλίου
ώρα 20.30
στο Πνευματικό Κέντρο

------------------
Θυμάμαι…
συνεχίΖΩ
αγωνίΖΩμαι

Ενώνουμε τις φωνές μας για την ανεξαρτησία του Δήμου μας.

Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Αυτά μαζί τα φάγαμε...

Αυτά μαζί τα φάγαμε...
Από το τσιμπούσι στο εξωκλήσι της Αγίας Τριάδας.

--------------

Αξίζει τον κόπο.Πάρτε την παρέα σας και περάστε μια όμορφη βραδιά μέσα στα δέντρα,δίπλα στους καταρράχτες,στο Σκεπασμένο Βελβεντού.Πανέμορφο και πεντακάθαρο το εξωκλήσι,θα σας δεχτεί με την ευλογία της Αγίας Τριάδας.Υπάρχει νερό, ηλεκτρικό ρεύμα, ψησταριά,τραπέζια και καρέκλες και ένα μαγευτικό περιβάλλον.
Αξίζουν πράγματι πολλά συγχαρητήρια στον κύριο Μανώλη, που χρόνια τώρα διατηρεί σε άριστη κατάσταση την εκκλησία και το γύρω χώρο.

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

Γράμμα Φινλανδού μαθητή !!!!



«Αγαπητέ Σωκράτη, μαθαίνω αρχαία ελληνικά και επειδή χθες διαβάζαμε μια επιστολή του Επίκουρου προς το φίλο του Μένοικο, μου άρεσε η προσφώνηση της επιστολής του και προσπάθησα να τη μιμηθώ.
Λοιπόν, όπως μου γράφεις, άκουσες ότι εμείς εδώ στη Φιλανδία βγήκαμε πρώτοι στον κόσμο στην Παιδεία, ενώ εσείς δεν τα πήγατε και τόσο καλά και θέλεις να μάθεις το γιατί. Θα προσπαθήσω, όσο γίνεται απλά, να σου περιγράψω το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πως περνάω μια ολόκληρη μέρα…
Το σύστημά μας
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να σου πω ότι εμείς εδώ στη Φινλανδία, από την 1η μέχρι και την 9η τάξη πηγαίνουμε στο ίδιο ενιαίο ολοήμερο σχολείο. Αφού προετοιμαστούμε κατάλληλα στην ηλικία των 6-7 ετών σε μια προκαταρκτική τάξη, μόλις συμπληρώσουμε τα 7 αρχίζει το σχολείο.
Από την 1η μέχρι την 6η τάξη το σχολείο λέγεται «Alaaste» και από την 7η μέχρι την 9η τάξη «Yia-ste».
Μετά, όσοι θέλουν μπορούν να πάνε στο «Lyseo» ή στο επαγγελματικό σχολείο. Όσοι τελειώνουν το Λύκειο μπορούν να συνεχίσουν, με εξετάσεις φυσικά στα 20 πανεπιστήμια που έχουμε, ακολουθώντας ακαδημαϊκές σπουδές. Αυτοί που θα τελειώσουν το επαγγελματικό σχολείο θα συνεχίσουν στις 29 πολυτεχνικές σχολές μας, οι οποίες είναι περισσότερο προσανατολισμένες στην αγορά εργασίας. Εκεί μπορούν να γίνουν από φυσικοθεραπευτές, νοσοκόμοι μέχρι και μηχανικοί.
Επιλέγουμε μαθήματα
Εγώ προετοιμάζομαι του χρόνου να πάω στο Lyseo – Λύκειο.
Εκεί η σχολική περίοδος χωρίζεται σε 5 περιόδους και η κάθε μια διαρκεί 6 εβδομάδες και τελειώνει με μια εβδομάδα εξετάσεων, όπου χορηγούνται και πιστοποιητικά επιδόσεων.
Σε κάθε περίοδο οι μαθητές έχουν το δικαίωμα, μέσα από τα προσφερόμενα μαθήματα, να κάνουν τη δική τους επιλογή και να δημιουργήσουν το δικό τους πρόγραμμα μαθημάτων. Υπάρχουν κάποια μαθήματα που είναι υποχρεωτικά, όμως η χρονική κατανομή είναι δουλειά του μαθητή.
Για να το καταλάβεις, αυτό που θα πρέπει να σου πω είναι ότι παρότι είσαι π.χ. στη δεύτερη τάξη, μπορείς, αν θέλεις, να παρακολουθήσεις κάποια μαθήματα της πρώτης ή και της τρίτης τάξης. Η επιλογή είναι δική σου υπόθεση και εξαρτάται από τη διάθεση, την όρεξη και τις προθέσεις σου. Αν σε κάποιο μάθημα δεν περάσεις τις εξετάσεις μπορείς να το επαναλάβεις κάποια στιγμή της χρονιάς που θα νιώθεις έτοιμος. Για τις γλώσσες και τα μαθηματικά υπάρχουν τα λεγόμενα «βραχύχρονα» και τα «μακρόχρονα» εντατικά τμήματα.
Είμαστε όλοι ίσοι
Δεν έχουμε καθόλου ιδιωτικά σχολεία, ούτε ειδικά ή ελίτ σχολεία υπεροχής. Στο ίδιο σχολείο μ’ εμένα πηγαίνει και η κόρη του πρωθυπουργού μας, του προέδρου της ΝΟΚΙΑ, του θυρωρού μας, και πολλά άλλα παιδιά με αναπηρίες, καθώς και τα παιδιά μεταναστών.
Εμείς, όπως λέει και ο πρωθυπουργός μας, «είμαστε μια μικρή χώρα και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάσουμε ούτε ένα παιδί, διότι κοινωνικοί αποκλεισμοί, διακρίσεις και γκετοποιήσεις δεν έχουν θέση στη μάθηση. Θεωρούμε ότι ενσωμάτωση, κοινωνικοποίηση και μάθηση πάνε μαζί».
Σε όλα τα σχολεία μας τα πρότυπα είναι οι καλύτεροι, αλλά όπως είναι δομημένο το σύστημά μας, μη νομίσεις ότι όσοι δεν είναι πρώτοι υποφέρουν και νιώθουν μειονεκτικά. Το αντίθετο μάλιστα, οι καλύτεροι παρακινούν τους υπόλοιπους προς τα πάνω και ο καθένας, με τη βοήθεια φυσικά των δασκάλων μας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εαυτό του, αντί να απογοητευτεί και να πέσει στην αδράνεια.
Μετά το βασικό μάθημα, οι πιο αδύναμοι έχουν ενισχυτική διδασκαλία και ψυχολογική στήριξη, γι’ αυτό και οι πρώτοι μαθητές κάθε τόσο εναλλάσσονται.
Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε ίσες ευκαιρίες σε όλους και παράλληλα διατηρούμε την κοινωνική συνοχή μας, σαν μαθητές αλλά και σαν κοινωνία, νομίζω.
Η παιδεία είναι εντελώς δωρεάν μέχρι και την αποφοίτηση από το Πανεπιστήμιο ή το Πολυτεχνείο. Πρόσφατα ήρθαν στο σχολείο μας δάσκαλοι από άλλες χώρες για να μελετήσουν το σύστημά μας και μας είπαν πως έμειναν έκπληκτοι, γιατί δεν είδαν κανένα γκράφιτι στο σχολείο μας.
Λένε μάλιστα πως στα σχολεία μας στη Φινλανδία η σχολική βία είναι ανύπαρκτη, σε βαθμό. ανησυχητικό.
Δεν γνωρίζω αν αυτό είναι τόσο κακό, ίσως όμως αυτό να εξηγεί γιατί είμαστε σε διακοπές στη Ρόδο, «ξεσαλώνουμε» λίγο, όπως είδα το καλοκαίρι, και «τα τσούζουμε» ακόμη περισσότερο.
Το ότι είμαστε στο ίδιο σχολείο παιδιά από τόσο διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, νομίζω πως μας βοηθάει στο να μαθαίνουμε να σεβόμαστε και να εκτιμάμε ο ένας τον άλλον ανεξάρτητα από το πόσα λεφτά έχει ο μπαμπάς, ανεξάρτητα από τις πνευματικές και σωματικές αναπηρίες ή από το τι χρώμα έχει η επιδερμίδα μας.
Αγαπάμε ό,τι κάνουμε
Αυτό μας βοηθάει πολύ και στην επιλογή του επαγγέλματος.Σύμφωνα με μια έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, «οι περισσότεροι δεκάχρονοι συμμαθητές μου πιστεύουν ότι το καλύτερο επάγγελμα, είναι αυτό που τους αρέσει, που το κάνουν με το κέφι και όρεξη, όπου μπορούν να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους και να έχουν τη δυνατότητα να πάνε διακοπές όπου τους αρέσει. Το πόσα λεφτά θα βγάζουν είναι σημαντικό αλλά όχι το σημαντικότερο κίνητρο».
Αυτό μπορεί να εξηγεί και το ότι, αν ακούσεις, η Φινλανδία είναι η χώρα με το χαμηλότερο δείκτη διαφθοράς στον κόσμο. Οι δάσκαλοί μας παίρνουν πολύ λιγότερα λεφτά από τους Γερμανούς και τους Γάλλους, δεν έχουν το καλύτερο αυτοκίνητο, αλλά όμως αυτό δεν τους εμποδίζει να αγαπούν αυτό που κάνουν. Νομίζω πως η κακή παιδεία και διαφθορά πάνε χέρι- χέρι.
Εδώ θα πρέπει να σου πω ότι το αγαπημένο σύνθημα του διευθυντή μας Βαατάινεν είναι: «Προτιμάω έναν ευτυχισμένο οδοκαθαριστή από έναν νευρωτικό ακαδημαϊκό»
Τον αγαπάμε πολύ γιατί δεν κάνει καμία διάκριση και είναι προστατευτικός και φιλικός σε όλους.
Συνεχώς μας μιλάει για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη σας που έλεγαν πως: «η μάθηση καλλιεργείται καλύτερα εκεί όπου βρίσκει σταθερό συναισθηματικό έδαφος, διότι δεν είναι κάτι, που εισάγεται στον ανθρώπινο νου μόνο με την εξωτερική διαδικασία της διδασκαλίας (επανάληψη και μίμηση). Αλλά είναι μία εσωτερική διεργασία ίδιας και εμπειρικής ανακάλυψης, που χωρίς την αμοιβαία βούληση δε μεταδίδεται».
Μια ημέρα μου
Τώρα θα σου περιγράψω πως περνάω την ημέρα μου. Στις 8 αρχίζει το σχολείο μέσα στην τάξη και χωρίς συγκεντρώσεις στο προαύλιο, όπου μέσω ηχείων ακούμε μια εισαγωγική ομιλία αν πρόκειται για κάποια επέτειο, αλλά συνήθως ακούμε μόνο λίγη μουσική για περισυλλογή και ψυχολογική προετοιμασία για το μάθημα. Κάθε μαθητής κάθεται σε ένα θρανίο – τραπεζάκι, που δεν είναι πάντα το ίδιο, επειδή σε εμάς δεν αλλάζουν αίθουσα οι δάσκαλοι αλλά οι μαθητές.
Κάθε δάσκαλος έχει τη δική του αίθουσα και νομίζω πως είναι σωστό, διότι εκεί μέσα έχει τα προσωπικά του αντικείμενα, βιβλία και ό,τι άλλο χρειάζεται για το μάθημά του. Κάθε τάξη έχει επιδιασκόπιο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο και έναν Η/Υ συνδεδεμένο με το Διαδίκτυο.
Ο δάσκαλος υποδέχεται τα παιδιά στην τάξη του σαν οικοδεσπότης. Όποιος θέλει μπορεί να ζητήσει ακουστικά και μάλιστα ο καθηγητής μου των λατινικών έχει στην τάξη του και έναν οικιακό κινηματογράφο.
Για τις γλώσσες έχουμε ένα εργαστήριο γλωσσών, για τη βιολογία ένα ειδικό εργαστήριο κ.λπ.
Στον δάσκαλο μιλάμε πάντοτε στον ενικό και αν έχουμε κάποιο πρόβλημα φωνάζουμε «hei ope» που σημαίνει «ε δάσκαλε» και έρχεται ο δάσκαλος να μας βοηθήσει.
Αν κάποιος δεν ξέρει κάτι ή δεν έχει λύσει κάποιο πρόβλημα, δε σημαίνει απολύτως τίποτα. Η φιλοσοφία μας είναι πως κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τη μάθηση του. Ο δάσκαλος είναι υποχρεωμένος να του κάνει ενισχυτικά μαθήματα τις απογευματινές ώρες. Αν κάποιος μαθητής ήταν άρρωστος ή πήγε μερικές ημέρες με τους γονείς του διακοπές, ο δάσκαλος υποχρεούται να του αναπληρώσει τις ώρες με ενισχυτική διδασκαλία.
Παρότι θεωρούμε ότι ο μαθητής μαθαίνει μόνο γιατί το επιθυμεί ο ίδιος, υπάρχουν κάπου – κάπου μικρά τεστ αλλά περισσότερο για κίνητρο υποκίνησης. Κάθε μάθημα κρατάει 45 λεπτά και ακολουθεί ένα διάλειμμα ενός τετάρτου.
Στις 11.45 και για μισή ώρα υπάρχει φαγητό, στο εστιατόριο φυσικά και όχι μέσα στις τάξεις. Δευτέρα και Παρασκευή το σχολείο τελειώνει στις 14.00, εκτός κι αν κάποιος θέλει να κάνει κάτι δημιουργικό μέσα στο σχολείο, όπως π.χ. σπορ ή κάτι άλλο. Τις άλλες ημέρες το σχολείο τελειώνει στις 16.00.
Στο Λύκειο, όπως σου έγραψα, μετά από 5 εβδομάδες σχολείο, υπάρχει μια εβδομάδα εξετάσεων σε έξι μαθήματα. Αν κάποιος δεν επέλεξε κάποιο μάθημα, την ημέρα εκείνη είναι ελεύθερος. Για τα τεστ δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος. Όποιος τελειώσει πάει στο σπίτι του. Οι καθηγητές, συνήθως δεν επιτηρούν καθόλου αλλά κανείς μας δεν διανοείται να μιλήσει ή να αντιγράψει γιατί θεωρείται μεγάλη ντροπή. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος με τη βαθμολογία μπορεί να ζητήσει να μη ληφθεί υπόψη και να την επαναλάβει μετά από μερικές εβδομάδες. Μετά την εβδομάδα των τεστ παίρνουμε τα πιστοποιητικά επιδόσεων.
Το τι κάναμε σε όλη τη διάρκεια των 5 εβδομάδων δεν είναι και τόσο σημαντικό. Μετά το σχολείο πηγαίνω στο σπίτι, συνήθως χωρίς την τσάντα μου, αφού εκεί θα κάνω εντελώς διαφορετικά πράγματα από αυτά που έκανα στο σχολείο. Θα ασχοληθώ με άλλα πράγματα που μου αρέσουν επίσης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα διαβάσω κάτι άλλο. Διαβάζουμε πάρα πολύ εξωσχολικά βιβλία, γι’ αυτό και στην ανάγνωση βγήκαμε πρώτοι με απόσταση από το δεύτερο, ενώ εσείς όπως άκουσα πιάσατε «πάτο».
Υστερόγραφο
Όπως θα κατάλαβες, η επιτυχία μας είναι ένας συνδυασμός πολλών παραγόντων. Όπως μας λέει και ο δάσκαλος μας, ο Καουρισμάκι, «η εκπαίδευση δε γίνεται ποτέ μέσα σε ένα πολιτικό και- πολιτισμικό κενό. Είναι συστατικό κομμάτι του συνόλου της κοινωνίας, όπου δάσκαλοι, γονείς, μαθητές και πολιτεία συμβάλουν κατά τον ίδιο βαθμό». Η δασκάλα μας μάλιστα, η Κεκόνεν, μας λέει ότι «συμμετοχή στην παιδεία μας έχουν η οικογένεια και η γειτονιά, το κοινωνικό περιβάλλον, δηλαδή η κοινωνία με τις αξίες και τα πρότυπα της, ο δεδομένος χώρος και χρόνος, οι ανθρώπινες σχέσεις, οι νόμοι και τα ΜΜΕ με τις απόψεις και εικόνες που μεταδίδουν».
Γι’ αυτό πιστεύω ότι είναι κάτι που δεν αντιγράφεται από κάποιους ειδικούς. Μάλλον θα πρέπει να ανοίξετε έναν πανεθνικό διάλογο, όπου θα συμμετέχουν όλοι και φυσικά κι εσείς τα παιδιά και όχι μόνο κάποιοι «ειδικοί». Το σημειώνω, γιατί άκουσα ότι θα έρθουν στο σχολείο μας κάποιοι «ειδικοί» από την Ελλάδα για να μελετήσουν το σύστημα μας. Φοβάμαι ότι θα δουν ό,τι τους βολεύει.
Χωρίς την κινητοποίηση και τη βούληση ολόκληρης της κοινωνίας σας, δεν νομίζω πως θα πετύχετε κάτι. Νομίζω πως το σύστημα μας είναι πολύ απλό, τόσο απλό, που μόνο άνθρωποι δημιουργικοί ή παιδιά μπορούν ποτέ να το φανταστούν και να το εφαρμόσουν και όχι γραφειοκράτες που θα στείλετε να το μελετήσουν.
Πρόσφατα, μαζί με τους γονείς μου παρακολουθήσαμε μια μαγνητοφωνημένη Ομιλία στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας από ένα καθηγητή από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης, τον Symour Papert, ο οποίος μας είπε:
«Όλα τα συστήματα είναι κουτά. Εμείς νομίζουμε ότι τα συστήματα είναι έξυπνα. Πολύ σπάνια όμως τα συστήματα μπορούν να δουν αυτό που συμβαίνει κάτω από τη μύτη τους. Ένα σύστημα, από τη στιγμή που μπαίνει στη λογική της συντήρησης, από τη στιγμή που εναντιώνεται στο άνοιγμα του μυαλού και στην ιδέα της αλλαγής, αρέσκεται να πιστεύει στην ίδια του την προπαγάνδα, στις ιστορίες που ουσιαστικά μόνο του δημιουργεί… Μια κραταιά γραφειοκρατία μπορεί να έχει όλες τις πληροφορίες αλλά λόγω έλλειψης ευελιξίας και καθαρής σκέψης να μην μπορεί να αντιδράσει και να καθορίσει τα γεγονότα».
Νομίζω πως θα συμφωνήσεις, γι’ αυτό και στο σχολείο μας οι γονείς μας συμμετέχουν ενεργά στην αξιολόγηση πρόσληψης του διευθυντή αλλά και των καθηγητών. Αν δε συμμετέχουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για να συναποφασίσουν για το ποιοι θα αναλάβουν το έργο εκπαίδευσης των παιδιών τους, ποιος θα το κάνει καλύτερα και χωρίς σκοπιμότητες;
Είμαι πολύ περίεργος να μάθω πως είναι το δικό σας σύστημα και πως περνάτε την ημέρα σας.
Με ρώτησες πόσο έχει σ’ εμάς το τελευταίο μοντέλο της NOKIA, και το Touareg της VW, ειλικρινά δεν ξέρω γιατί δεν έχω κινητό και ο μπαμπάς μου έχει ένα παλιό τζιπ, διότι εμείς στη Φινλανδία έχουμε χιλιάδες χιλιόμετρα χωματόδρομων. Πάντως, το καλοκαίρι που ήμουν στη Ρόδο, είδα πολλά πανάκριβα τζιπ και σκέφτηκα πως μάλλον θα τα χρειάζονται για να πηγαίνουν για σαφάρι στη Σαχάρα, διότι το νησί δεν έχει και τόσους πολλούς δρόμους.
Λοιπόν φίλε μου, «Kiitos» (ευχαριστώ) για το σήμα του «Ολυμπιακού» που μου έστειλες, της αγαπημένης σου ομάδας όπως μου λες, δυστυχώς δεν την γνωρίζω. Ελπίζω με αυτό να μη σε στενοχώρησα, αλλά οφείλω να σου πω, πως με το ποδόσφαιρο δεν τα πάω και τόσο καλά.
Στον ελεύθερο χρόνο μου προτιμάω να πάω στη βιβλιοθήκη της γειτονιάς μου, να σερφάρω λίγο στο Ιντερνέτ, να πάω για σκι ή πατινάζ στον πάγο με τους φίλους μου και τις λίγες ώρες την εβδομάδα που βλέπω τηλεόραση, προτιμάω να δω κανένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία σας και άλλες μακρινές χώρες, που δεν έχω πάει. Όπως άκουσα, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, είμαστε η χώρα με τη χαμηλότερη τηλεθέαση στην Ευρώπη. Ξέχασα, δε, να σου πω ότι εκτός της σχολικής, σε κάθε γειτονιά μας υπάρχει μια δημόσια βιβλιοθήκη και δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει μια δανειστική ταυτότητα βιβλίων ή σύνδεση με το ιντερνέτ.
Φίλε μου, σου εύχομαι καλή επιτυχία και κουράγιο. Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχει άνθρωπος στον κόσμο που να μπορούσε να επιλέξει το τόπο γέννησης του.
Φιλικά, Markus Bootsarb

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Βελβεντό,Σκεπασμένο-Το φαράγγι των Μουσών



«Σκεπασμένο»-Το φαράγγι των μουσών
Στα ριζά των δυτικών Πιερίων και στην είσοσο του ρέματος της Λάφιστας (ή αλλιώς Λαφόρεμα), το οποίο ξεκινάει από το Καταφύγι και χύνεται στη Λίμνη Αλιάκμονα-Πολυφύτου, 2,5 χλμ. από το Βελβεντό, βρίσκεται το Φαράγγι των εννιά πιερίδων μουσών, ή αλλιώς ... το «Σκεπασμένο». Η περιοχή βαπτίστηκε έτσι από ένα σημείο όπου το ρέμα σκεπάζεται από τη γη. Το «Σκεπασμένο» αποτελεί ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, με τους καταρράκτες και τις φυσικές λιμνούλες, τους πλατανεώνες, τις παγωμένες πηγές, την πλούσια βλάστηση, τους εντυπωσιακούς βράχους ... κι έχει ταυτιστεί απόλυτα στη συνείδηση των βελβεντινών και των επισκεπτών με το Βελβεντό.
Από το ξύλινο «παρατηρητήριο», πρόσφατα διαμορφωμένο, μπορεί κανείς να απολαύσει τη θέα του πρώτου τριπλού καταρράκτη, ύψους 25μ.
Υπάρχει ειδική έκταση – πάρκο, που διαμορφώθηκε έτσι ώστε να μπορεί να υποδεχτεί ακόμα κι εκδηλώσεις ή συναυλίες. Ο επισκέπτης μπορεί να κατέβει τον καταρράκτη από ένα μονοπάτι ειδικής δυσκολίας, αναζητώντας το πέρας του. Για τους εραστές των «extreme sports», η κατάβαση μπορεί να γίνει με σκοινιά και μέσα από τον ίδιο τον καταρράκτη. Από την περιοχή του πάρκου, ο επισκέπτης έχει επίσης τη δυνατότητα να προχωρήσει στην κορυφή (κοίτη) του φαραγγιού, ψηλά από τον πρώτο καταρράκτη, συναντώντας μικρές φυσικές λίμνες, σκεπασμένες από αιωνόβια πλατάνια και άλλα αυτοφυή δέντρα. Κάπου εκεί θα ανακαλύψει και την πίστα χορού, διαμορφωμένη κατά τη δεκαετία του ’50 από τους παλιότερους Βελβεντινούς για να διασκεδάζουν με τις παρέες τους. Οι πιο τολμηροί επισκέπτες μπορούν να συνεχίσουν την ανάβαση στο Φαράγγι, ακολουθώντας το παλιό μονοπάτι προς το Καταφύγι. Η διαδρομή αυτή, πέρα από τη μαγεία της ανάβασης, κρύβει μικρές εκπλήξεις, δέκα ακόμα καταρράκτες, μικρούς και μεγαλύτερους, περίπου είκοσι λιμνούλες αλλά και λείψανα παλιών νερόμυλων.

----------------

Video από το Σκεπασμένο

Τρίτη 5 Ιουλίου 2011

4ο Αντάμωμα απανταχού Παλαιογρατσανιτών


Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου Παλαιογρατσανιτών "Η Γρατσάνη" καλεί τα μέλη και τους φίλους του στο 4ο αντάμωμα, 16-17 Ιουλίου στο αγαπημένο μας χωριό Παλαιογράτσανο.Ο οικισμός Παλαιογρατσάνου , που υπάγεται διοικητικά στο Δήμο Βελβεντού από το 1952 , βρίσκεται στα νοτιοανατολικά σύνορα του νομού Κοζάνης και απέχει 46 χιλιόμετρα από την πόλη της Κοζάνης και 9 χιλιόμετρα από την πόλη του Βελβεντού. Το Παλαιογράτσανο είναι προσβάσιμο και από τον Νομό Πιερίας διαμέσου της κοινότητας «Φωτεινά» , μια διαδρομή όπου ο δρόμος είναι μισός με χαλίκι και ο υπόλοιπος είναι ασφαλτοστρωμένος .
Ο εν λόγω οικισμός βρίσκεται «σκαρφαλωμένος» στην δυτική πλευρά του ορεινού όγκου των Πιερίων σε υψόμετρο περίπου 902 μέτρων. Φτάνοντας κανείς στο Βελβεντό και ανηφορίζοντας 9 χιλιόμετρα με προορισμό το Παλαιογράτσανο, διανύει μια διαδρομή καταπράσινη με εύφορη βλάστηση.
Πρόκειται για μια διαδρομή άφθονη σε πλατάνια, κυπαρίσσια, βελανιδιές, ακακίες, τρεχούμενα νερά , που εναλλάσσονται με ξέφωτα, από όπου μπορεί κανείς να αγναντέψει και να απολαύσει την πανοραμική θέα: την τεχνητή λίμνη του Πολυφύτου, τη μεγαλύτερη μέχρι πριν από λίγα χρόνια γέφυρα τον Βαλκανίων, τον κάμπο του Βελβεντού . Πορευόμενος κανείς τη διαδρομή προς το Παλαιογράτσανο, μπορεί να ακούσει το κελάηδισμα διαφόρων ειδών πουλιών και ακόμα, αν είναι λίγο τυχερός, να συναντήσει και κανένα κοπάδι από αγριογούρουνα , διάσπαρτα στις δασωμένες πλαγιές των Πιερίων. Ο δρόμος από το Βελβεντό ως το Παλαιογράτσανο είναι ασφαλτοστρωμένος (με αρκετές στροφές βέβαια – γεγονός , το οποίο εκμηδενίζεται από το μεγαλείο της φύσης , που εκθαμβώνει τον καθένα) και σημειωτέον ο δρόμος αυτός αποτελεί τμήμα - μέρος του ράλι σπριντ Κοζάνης, αγώνας ο οποίος υπολογίζεται στο πρωτάθλημα Βορείου Ελλάδος.

Κυριακή 3 Ιουλίου 2011

Εκδήλωση της Κίνησης Γυναικών Βελβεντού με τη φιλόλογο και λαογράφο κ.Αθηνά Τζινίκου Κακούλη



Με ιδιαίτερη χαρά υποδέχτηκε το Βελβεντό τη δική του φιλόλογο και λαογράφο, κ. Αθηνά Τζινίκου-Κακούλη. Η κυρία Αθηνά ήταν καλεσμένη από την Κίνηση Γυναικών Βελβεντού για την ανεξαρτησία του Δήμου και μίλησε στο Πνευματικό Κέντρο με θέμα: «Η προσφορά των γυναικών στην πατρίδα και τον άνθρωπο». Με την ιδιαίτερη γλαφυρότητα στο λόγο της, έκανε μια αναδρομή για την προσφορά της γυναίκας, κυρίως της Μακεδονίας, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, μέχρι και το 1940. Μέσα από ιστορικές πηγές, παραδόσεις και δημοτικά τραγούδια παρουσίασε τις επώνυμες, αλλά και ανώνυμες γυναίκες που αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν για την πατρίδα.
Στο τέλος της εκδήλωσης προσφέρθηκε στην κυρία Αθηνά τιμητική πλακέτα, για την μεγάλη της προσφορά στο Βελβεντό.

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Εκδήλωση της Κίνησης Γυναικών Βελβεντού



-----------------
Η Κίνηση Γυναικών Βελβεντού για την ανεξαρτησία του Δήμου σας καλεί στην εκδήλωση με θέμα:


"Η προσφορά των γυναικών στην πατρίδα και στον άνθρωπο"
Ομιλήτρια : Αθηνά Τζινίκου-Κακούλη
(φιλόλογος-Λαογράφος)

Πνευματικό Κέντρο Βελβεντού,Σάββατο 2 Ιουλίου 2011 στις 9 το βράδυ.